Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

24H Daytona - Niet Cadillac maar de Nr7 Penske Porsche gaat na zes uur aan de leiding van de Rolex 24

Uitgegeven door Peter Vader • 28 januari 2024 04:21

DAYTONA BEACH - Cadillac bepaalde over het tempo in het eerste deel van de 62e editie van de Rolex 24 in Daytona. Zij zette zijn dominantie van de trainingen en kwalificaties voort tot in een kwart van de race. Maar Porsche kwam onverwacht sterk tevoorschijn in het zesde uur, waarbij Matt Campbell in de Porsche 963 Nr7 van Porsche Penske Motorsport een voorsprong van 11,392 seconden had op de Motul Pole Award-winnende Nr31 Whelen Cadillac Racing Cadillac V-Series.R.

24H Daytona 2024 Penske_Porsche_Nr7_raceleider
De Nr7-Porsche 963 van Penske Porsche Motorsport ligt onverwacht aan de leiding na zes uur racen

Alle tien de auto's in de Grand Touring Prototype (GTP)-klasse bleven na zes uur strijden om de leiding. Felipe Nasr reed de eerste twee uur op de tweede plaats in Porsche Nr7 voordat hij zijn P2 opgaf omdat het team zich concentreerde op het bewaren van nieuwe sets banden voor later in de race. De meeste deelnemers probeerden in de vroege uren dubbele of zelfs drievoudige stints op hun op dat moment gebruikte banden te rijden, met het oog op het behoud ervan.

“Op het heetst van de dag lijkt Cadillac een voordeel te hebben, vooral bij het remmen en de tractie”, vertelde Nasr. “Ze lijken het beter te doen op die twee gebieden. Zij hebben nu de overhand, maar vraag het me over een paar uur en misschien hebben we een ander antwoord.”

Cadillac Racing's Nr. 01 Cadillac V-Series.R van Chip Ganassi Racing leidde het grootste deel van het eerste kwart van de 24 uur-klassieker, in handen van Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Alex Palou en Renger van der Zande. Maar de 01 werd laat in het vijfde uur teruggeworpen naar de vierde plaats tijdens een Full Course Yellow, toen de Nr7 zich terugvocht in de strijd. “We wisten dat we het flink aan de stok zouden krijgen met onze concurrenten, en dat gebeurde dus ook!”, zei Bourdais. “Ik denk dat de auto laat zien dat hij voldoende snelheid heeft, ik heb daar nooit aan getwijfeld. We wisten dat we over het sterke pakket beschikten wat betreft het optimaliseren van het prestatieniveau dat we tot onze beschikking hebben, maar het zal niet gemakkelijk zijn als het straks neerkomt op een dragrace in de laatste 30 minuten.”

24H Daytona 2024 Cadillac zonsondergang


Porsche was de enige Grand Touring Prototype (GTP)-fabrikant die geen ronden aan de leiding reed in de eerste vijf uur van de race, die begon onder een zonnige hemel met een temperatuur van 80 graden. Maar Campbell passeerde Cadillac Nr31 in de handen van tweevoudig verdedigende Rolex 24-winnaar Tom Blomqvist, een paar ronden na de vierde waarschuwing van het evenement, toen de race zo'n vijf uur en twintig minuten aan de gang was.

De Cadillac-coureurs bleven er vertrouwen in hebben dat ze konden reageren op de dreiging van Porsche naarmate de race vorderde. “Het is duidelijk dat we al goed waren in de kwalificatie en in de race blijkt het een vergelijkbare situatie te zijn, met het veld waarvan we denken dat het qua tempo goed is”, zei Jack Aitken, teamgenoot van de nummer 31 met Blomqvist en Pipo Derani. “Maar vooral de Porsches en de BMW’s zitten ons op de hielen. En zelfs als we achter de Acura’s terechtkomen, is het niet makkelijk om erlangs te komen.”

Het moment dat er na zes uur racen een kwart van de race was verreden van de Rolex 24, markeerde ook de eerste puntenverdeling voor de IMSA Michelin Endurance Cup 2024. De andere klasseleiders na zes uur waren: Nr04 Crowdstrike Racing van APR ORECA LMP2 07 in de Le Mans Prototype 2; Nr1 Paul Miller Racing BMW M4 GT3 in de Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO) en Nr32 Korthoff/Preston Motorsports Mercedes AMG GT3 in de Grand Touring Daytona (GTD).

24H Daytona 2024 Acura


De Nr40 Wayne Taylor Racing met de Andretti-Acura ARX-06 verloor een ronde toen hij in het vierde uur een storing in de stuurbekrachtiging kreeg. Maar het team kon profiteren van een gele vlag-situatie om vervolgens weer aan te sluiten met de leiders, toen Colton Herta aan het stuur van de Acura zat. “Ik denk dat we competitief zijn. Ik ben niet ongelooflijk blij, maar we doen het op dit moment niet slecht”, zei Herta, die naast de fulltime piloten Jordan Taylor en Louis Deletraz, samen met Jenson Button de IMSA Michelin Endurance Cup-coureurs zijn in de nummer 40. “We hebben de stuurbekrachtiging heel snel gerepareerd en we zouden moeten kunnen vechten om de winst. Ik kon enkele jongens passeren die het meer moeilijk leken te hebben dan wij.”

Herta ontweek ook een crash toen hij en de Nr023 Triarsi Competizione-Ferrari 296 GT3 vijf uur na de race tegenkwam in de Le Mans Chicane. De Ferrari liep schade aan de achterkant op, maar kon voor reparatie terug naar de pits. De Acura Nr40 raakte van de baan, maar Herta kon hem toch schadevrij houden en zonder problemen weer in het goede spoor krijgen.

24H Daytona 2024 Westbrook_Nr85_Porsche_963
Richard Westbrook prees het vermogen om de afstellingen van zijn Nr85-Porsche 963 aan te passen

Richard Westbrook prees het vermogen om de afstellingen van de hightech auto's uit de GTP-klasse aan te passen, na zijn openingsstint in de Nr85 JDC-Miller MotorSports Porsche 963. Westbrook, die in 2018 een overwinning in de Rolex 24-klasse behaalde, was verbaasd hoe slecht zijn auto uit 2024 aan het begin van de race reed. Maar hij kon de vele technologische hulpmiddelen waarover de GTP-coureurs beschikken goed gebruiken om de auto af te stemmen op de raceomstandigheden. “De eerste stint was verschrikkelijk, als ik eerlijk ben”, oordeelde Westbrook. “We hebben tijdens een pitstop het nodige veranderd en toen was de auto ineens goed! Ik bedoel, het waren gewoon de bedieningselementen in de auto. Het was voor mij een hele goede les over hoe ik met de 963 moest omgaan tijdens een stint. We hebben de balans in de auto compleet veranderd. In het begin was het zelfs zo dat de achterremmen in bocht 1 blokkeerden, maar na de wijzigingen van de afstellingen bleek de auto leek gewoon veel sneller. Ik heb er echt van genoten!”

De Nr14 Vasser Sullivan-Lexus RC F GT3 met het regerend GTD PRO-kampioensteam en klasseleider gedurende 18 van de eerste 24 ronden op zaterdag, was de eerste koploper die in de problemen kwam, iets minder dan een uur na het begin van de race. Mike Conway, tweevoudig kampioen voor Toyota in het FIA World Endurance Championship, zat aan het stuur en leidde de klasse toen de Nr20 MDK by High Class Racing LMP2 klasse-inschrijving, bestuurd door Dennis Andersen, ronddraaide bij het verlaten van bocht 2. Conway kon een botsing niet vermijden en de Lexus liep zware frontale schade op. Na een uur in de pits te hebben gestaan voor reparatie, keerde de Lexus met meer dan 30 ronden achterstand terug in de race.

Twee uur na de aanvang van de race bleef Steven Thomas ongedeerd toen hij de Nr11 TDS Racing-ORECA LMP2 07 hard tegen de SAFER-vangrails zette bij het verlaten van de Le Mans Chicane in het achterste gedeelte van de Daytona-ovaal. De auto liep zware schade aan de voor- en achterkant op en was de eerste inschrijving die officieel uit de race werd geëlimineerd.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS