Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Renger van der Zande over Laguna Seca: "Altijd een gped gevoel met sterke resultaten uit het verleden"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 mei 2024 20:20

Renger van der Zande heeft een drukke periode voor de boeg. Zo doet hij met teamgenoten Sebastien Bourdais en Scott Dixon mee aan de 24 uur van Le Mans, maar eerst maakt Renger zich op de volgende IMSA-race samen met voormalig F1-coureur Bourdais. Het duo won in 2023 de IMSA WeatherTech SportsCar Championship-race op WeatherTech Raceway Laguna Seca in de nr. 01 Cadillac V-Series.R. De snelle coureurs gaan de 2-uur en 40-minuten durende race in met het momentum van de ijzersterke overwinning van afgelopen 20 april in de straten van Long Beach. Nu ligt de focus op Laguna Seca met de beruchte 'Corkscrew', waar Van der Zande al meerdere malen succesvol is geweest. Drie maal om precies te zijn.

Renger van der Zande

“Ik kijk er altijd naar uit om naar Laguna Seca te gaan", zei Renger, die al drie overwinningen heeft behaald op Laguna Seca. "De eerste keer dat ik in de Verenigde Staten racete, was op Laguna Seca. Het geeft altijd een goed gevoel om daar terug te komen met een aantal sterke resultaten uit het verleden. De favoriete circuits van coureurs zijn altijd die waar ze het goed hebben gedaan, en Laguna Seca heb ik tot nu toe goed gedaan. Ik kijk er dus erg naar uit om daarheen te gaan.”

“De maandag na onze race vorig jaar begonnen ze aan het circuit te werken en zagen we IndyCars eraf vliegen omdat er maar één lijn was die grip bood en alles wat buiten de lijn lag was niet goed. Toen we daar aan het testen waren, ging dat een stuk beter. Er was overal grip", legde Renger uit. "De snelheden zijn gewoon zoveel hoger dat als je er een beetje naast zit, je er veel sneller afvliegt. Ik denk dat je gaat zien dat als mensen eraf gaan, het makkelijker is om in de vangrail te belanden, wat het lastig maakt en dat voel je aan de auto. Laguna Seca is een van die old-school circuits in Amerika waar ik helemaal weg van ben."

"Maar als de grip toeneemt, ligt de snelheid een stuk hoger en is het risico dat je eraf vliegt een stuk groter. Het is een goede test voor ons geweest. Die nieuwe veranderingen aan het asfalt zullen het veld waarschijnlijk dichter bij elkaar brengen. Ik verwacht weer een close fight. Strategisch wordt het ook erg interessant vanwege het asfalt, dus we zullen zien wat er gebeurt."

Renger van der Zande: “Het nieuwe asfalt is helemaal prima. Meer grip en meer plezier. Het is misschien moeilijker om in te halen, maar tegelijkertijd krijgen we meer snelheid en een beetje een andere balans. Tot nu toe heeft Laguna Seca niet veel veranderd aan het bochtenwerk, meer grip is leuker en we zullen zien hoe het racen verloopt. Ik denk dat brandstofbesparing ook een verschil zal maken door de manier waarop een race van 2 uur en 40 minuten verloopt. Op ouder asfalt is het normaal gesproken moeilijker om de auto af te stellen, omdat de bandendegradatie normaal gesproken hoger is dan op een nieuw circuit. Teams die hun demperprogramma wat beter op orde hebben, hebben misschien een voordeel op het oudere asfalt. Op het nieuwe asfalt is er sowieso meer grip beschikbaar, dus daarom is het makkelijker om een auto af te stellen. Meer grip betekent minder grote fouten, dus het veld zal erg close zijn.”

"Het lijkt erop dat we op Laguna Seca een stuk sneller zullen zijn dan de GT-auto's in vergelijking met de andere circuits. Vanuit dat perspectief is het makkelijker om ze in te halen. Je bochtensnelheid is hoger, waardoor je waarschijnlijk meer bochten hebt waarin je kunt inhalen. Over het algemeen zijn GTP's erg langzaam in bochten met lage snelheid; ze zijn net zo snel als GT-wagens. Alleen in de hogesnelheidsbochten kunnen we het verschil maken ten opzichte van de GT's, dus inhalen is niet zo makkelijk. We gaan naar circuits waar er misschien twee of drie bochten en een recht stuk zijn waar je kunt inhalen, terwijl je met de DPi in elke bocht kunt inhalen. Als je het hebt over de dynamiek van het racen in meerdere klassen, dan is het nu niet zo makkelijk."

Renger van der Zande nr. 01 Cadillac V-Series.R.


"Ook zijn we zwaar en moeten we vrij vroeg remmen in vergelijking met de GT-auto's die ABS hebben. Soms rem je ze aan de binnenkant uit en kunnen ze nog steeds later remmen dan wij, dus er zijn maar een paar plekken op het circuit waar je normaal kunt inhalen. Ik denk dat Laguna Seca met de hogere grip en we hebben iets meer downforce de auto deze keer waarschijnlijk meer inhaalmogelijkheden zal hebben met de GT-auto's.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS