Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

24H Daytona - Negen auto's breken baanrecord tijdens kwalificatie voor 62e Rolex 24; pole voor Cadillac!

Uitgegeven door Peter Vader • 22 januari 2024 10:01

DAYTONA BEACH – Nieuwe baanrecords komen niet vaak voor op de Daytona International Speedway. Maar perfecte, koele weersomstandigheden, gecombineerd met een jaar aan ontwikkeling van de Grand Touring Prototype (GTP)-auto's die deel uitmaken van de topklasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, zorgden zondag voor een snelheidsfestival tijdens de kwalificatie voor de 62e editie van de Rolex 24. Alle negen GTP-auto's die aan de kwalificatiesessie deelnamen, reden sneller dan het vorige baanrecord van Jarvis. Een absoluut hoogtepunt in de geschiedenis van de ‘Roar before the Rolex 24’. En het bewijs van de vorderingen die de GTP-divisie maakt, want na vorig jaar had niemand verwacht dat het nog sneller kon!

24H Daytona 2024 pole position voor Pipo Derani met Nr31 Whelen Cadillac Racing Cadillac V-serie.R.Pole position voor Pipo Derani met een tijd van 1 minuut en 32,656 seconden in zijn Nr31 Whelen Cadillac Racing Cadillac V-serie.R.

Verdedigend GTP-klasse kampioen Pipo Derani verbrak de vijfjarige benchmark voor het 3,56 mijl lange Daytona-wegcircuit op weg naar de Motul Pole Award, waarbij hij op het wereldberoemde circuit rondde in 1 minuut en 32,656 seconden (138,318 mph) in zijn Nr31 Whelen Cadillac Racing Cadillac V-serie. R. Dat was een voorsprong van 0,071 seconden op de vergelijkbare Cadillac Racing-inschrijving, geprepareerd door Chip Ganassi Racing en bestuurd door Sebastien Bourdais, de teamgenoot van Renger van der Zande.

De recordtijd van Pipo Derani, die ook het IMSA Daytona Prototype International (DPi)-kampioenschap van 2021 claimde en in 2016 al eerder een overall-overwinning behaalde, lag ruim een seconde onder het bestaande trackrecord van 1:33.685. Dat werd in 2019 gerealiseerd door Oliver Jarvis in een Mazda DPi. Daarvoor moet je helemaal teruggaan naar 1993 om een snellere ronde rond de Daytona International Speedway te vinden, toen PJ Jones een lang blijvende norm stelde tegen het einde van IMSA's oorspronkelijke GTP-tijdperk in de Toyota Eagle Mk III van All American Racers.

"Het is duidelijk dat de Cadillac vandaag naar de top toe vloog", zei Derani nadat hij voor de tiende keer poleposition in zijn carrière had behaald in de IMSA-competitie. “Het was gewoon een voorrecht en een genoegen om in zo’n auto te rijden – ècht goed uitgebalanceerd. Er was geweldig teamwerk om te verbeteren wat nodig was voor de kwalificatie. De auto voelde als gaande op rails en het was leuk om te genieten en het volledige potentieel van GTP te voelen. Uiteindelijk zat iedereen erg dicht bij elkaar", voegde hij eraan toe. “Ik denk dat Porsche binnen een tiende van de pole zat (eigenlijk 0,22 seconden). Het gaat erom die details te vinden om wat extra tijd te vinden, en dat is ons vandaag gelukt.”

Derani omschreef de atmosferische omstandigheden – bewolking, temperaturen – als vergelijkbaar met halverwege de jaren vijftig. Er was een aangename wind van hooguit 27 km/u over de beroemde baan van Daytona en dat leidde ertoe dat de rondetijden sneller waren dan verwacht. “We hadden het niet echt over wat mogelijk was, we probeerden alleen maar de tools die we hadden te maximaliseren”, zei Derani. “Eerlijk gezegd was ik behoorlijk verrast, maar ik denk dat de omstandigheden daar perfect voor waren: koud, de banden werkten goed, en voor de kwalificatie heb je uiteraard weinig brandstof. Ik zou zeggen dat we wat meer verrast waren dan aanvankelijk ingeschat, met onze snelle rondetijd.”

Felipe Nasr kwalificeerde de Nr7 Porsche Penske Motorsports Porsche 963 als derde op 1:32.876, op de tweede startrij vergezeld door Connor De Phillippi in de Nr25 BMW M Team RLL BMW M Hybrid V8. Wayne Taylor Racing met de Andretti-Acura nam de derde startrij voor zijn rekening. De Nr5 Proton Competition- Porsche 963 nam niet deel aan de kwalificatie, nadat de auto tijdens een pre-kwalificatietraining van de baan ging en met Neel Jani aan het stuur tegen een vangrail gleed. Kortom een, een sensationele ‘Roar Before the Rolex 24’ omdat negen auto’s het baanrecord verbraken. Dat belooft wat voor de 24 uursrace van komend weekend, waar behalve snelheid ook het uithoudingsvermogen telt.

Klik hier voor de uitslag van de kwalificatie voor de 24 Uur van Daytona 2024

Geniet van onderstaande video van nog geen miniuut van de IMSA van verdedigend GTP-klassekampioen Pipo Derani, die het vijfjarige record voor het 3,56 mijl lange Daytona circuit verbrak, waarbij hij de wereldberoemde Daytona-baan rondde in 1 minuut en 32,656 seconden (138,318 mph) met zijn Nr31 Whelen Cadillac Racing Cadillac V-serie.R.:



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS