Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

James Glickenhaus ligt een tipje van de sluier op over zijn nieuwe GT-Prototype voor het FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 november 2018 14:39 • Print artikel

De nieuwe regels voor de GT-prototypes die vanaf 2020-21 in het FIA GT World Championship moeten gaan rijden, zijn nog niet afgerond. Toch heeft James Glickenhaus al een voorzet hiervoor gegeven met de SCG 007 Hypercar, een auto die gebaseerd is op de bestaand 003C. Daarmee laat Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) haar intenties zien voor de bouw van de racewagen en de 25 bijbehorende legale straatversies.

SCG 007 Hypercar

“Omdat de definitieve regels nog niet uitgewerkt zijn, is dit ons beeld van de voorlopige regels die we gehanteerd hebben. Natuurlijk kan dit allemaal nog veranderen. Het is eigenlijk een SCG 003C met hybride componenten”, zei Glickenhaus tegen Sportscar365. “Het is zeker niet onmogelijk dat we een ‘evo’-versie gaan bouwen van onze 003, genaamd de 007, waarmee we gaan rijden in het WEC en Le Mans. Dat gaat geen grap zijn, bovendien hebben we het kapitaal om het te doen. Kan het zijn dat de regels zodanig worden dat we onze droom niet kunnen realiseren? Zeker. Maar ik denk dat als je kijkt naar wat we al een tijdje aan het doen zijn, we proberen te zeggen dat we het daadwerkelijk uitvoeren.”

Over het feit dat SCG niet betrokken is bij de gesprekken in de werkgroep, denkt de Amerikaan dat dat niet een nadeel is. “Denk ik dat de huidige fabrikanten de kaarten zodanig gaan schudden, dat het niet mogelijk voor mij wordt om met een passend ontwerp te komen? Ik geloof het wel en ook weer niet”, zei de filmproducent. “Porsche, bijvoorbeeld, niet. Toen we de pole veroverden bij de Nürburgring 24, was de eerste persoon die naar me toe kwam het hoofd van Porsche Racing, dus ik denk echt dat ze blij voor ons zijn. De jongens van Toyota? Zij willen competitie zien en zijn niet bang om op een gelijke basis te vechten. Wat het ook gaat worden, wij gaan de strijd aan! Zitten we in de werkgroep? Nee, maar ik denk dat we ons er behoorlijk van bewust zijn dat we er bij gaan zijn en we gewoon onze auto gaan inzetten onder de nieuwe regels.” Glickenhaus benadrukte dat het een volledig Amerikaanse auto gaat zijn met Amerikaanse componenten, maar zei dat de motor nog niet bepaald is.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS