Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S nieuwe LIVERY en nieuw design Peugeot 9X8 2024: "Ontwerp is vergelijkbaar met het ontwerp van onze rivalen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 maart 2024 10:46

Peugeot heeft het silhoutte van de updates van de Peugeot 9X8 bekend gemaakt. De auto waarmee het Franse automerk in de LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship uitkomt, heeft ook een nieuwe livery meegekregen. De ge-update auto met achtervleugel komt voor het eerst in actie in Monza.

Peugeot 9X8

Foto: Peugeot Sport


De Peugeot 9X8 was oorspronkelijk gebouwd voor de reglementen van 2020/2021. Maar de regels zijn in de tussenliggende periode zodanig veranderd tot en met heden, dat er potentiële plekken waren, waar de auto verbeterd kon worden. Het Franse automerk heeft met de updates deze plekken volledig proberen te benutten om met een competitieve auto in Monza aan de start te staan.

Peugeot 9X8
Foto: Peugeot Sport


"We hebben keuzes gemaakt die nu niet meer de juiste zijn en dit verschil in prestaties werd niet voldoende gecompenseerd door de BOP (Balance of Performance) in 2023", legt Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport, uit. "Het idee was daarom om terug te gaan naar een auto-ontwerp dat vergelijkbaar is met het ontwerp van onze rivalen, zodat het dan een gelijkwaardige behandeling zou krijgen door de BOP. Daarom hebben we besloten om af te zien van het gebruik van identieke 31/31 cm bandenbreedtes op alle wielen en te kiezen voor 29 cm banden voor en 34 cm banden achter. Strikt genomen is het geen nieuwe auto, want hij heeft hetzelfde chassis, maar er zijn veel upgrades. Om de banden effectief te laten werken, moesten we het zwaartepunt van de PEUGEOT 9X8 veranderen, wat betekende dat we bepaalde onderdelen moesten verplaatsen en andere lichter moesten maken. En om een betere aerodynamische balans te krijgen, moesten we ook kijken naar de herverdeling van de aerodynamische belastingen, waardoor we ongeveer 90% van de carrosseriecomponenten opnieuw moesten ontwerpen, met als belangrijkste toevoeging de achtervleugel. Naast dit alles hebben we besloten om deze nieuwe homologatie te gebruiken om een aantal betrouwbaarheids- en prestatie-upgrades toe te voegen om ons de beste kansen in het kampioenschap te geven."

Het besluit om met de radicale aanpassingen te komen, waarvan de achtervleugel de meest opvallende is, voor 2024, is in maart 2023 al besloten, zo meldt de Fransman.

Peugeot 9X8
Foto: Peugeot Sport


"Het was een project binnen een project, waardoor de werkdruk voor het team aanzienlijk toenam," vervolgt Olivier Jansonnie. "Maar we konden rekenen op de niet-aflatende inzet van Team Peugeot TotalEnergies en we kijken er nu echt naar uit om het resultaat van hun harde werk te laten zien. Het doel is duidelijk om terug te keren bij de koplopers, regelmatig te strijden voor podiumplaatsen en ze zelfs uit te dagen voor race-overwinningen."

Vergelijk de oude en nieuwe Peugeot 9x8:



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS