Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Bent Viscaal kiest voor Proton Competition bij ELMS-terugkeer: "Fantastische kansen voor de toekomst"

Uitgegeven door Deni Volkers • 13 maart 2024 13:48

Bent Viscaal racet in 2024 voor Proton Competition. De 24-jarige Nederlander sluit aan bij de Duitse equipe van eigenaar Christian Ried en mag zijn kunsten vertonen in de European Le Mans Series. Viscaal keert zodoende terug naar de klasse waarin hij in 2022 de ‘Rookie of the Year’-titel won.

Bent Viscaal

Na dat succesvolle seizoen 2022, Viscaals eerste autoracejaar weg van de eenzitterklassen F2, in het supportprogramma van de F1, werd de gang richting het World Endurance Championship (WEC) ingezet. Viscaal, uitkomend in de LMP2-klasse, liet ook op het hoogste niveau zien met de besten mee te kunnen komen. Voor 2024 is de LMP2-klasse echter verdwenen uit het WEC. Het plafond voor de LMP2-prototypen ligt tegenwoordig in de European Le Mans Series (ELMS), een bekende serie voor Viscaal.

Het vermaarde Proton Competition, dat haar hoofdkwartier heeft in Ehingen, Baden-Württemberg, Duitsland, komt sinds vorig jaar uit in de LMP2-klasse van de ELMS. Voordien verdiende de renstal haar sporen in het GT-racen, waarin Proton Competition meermaals de fameuze 24 uur van Le Mans winnend afsloot. Tevens vierde het team legio kampioenschapssuccessen en overwinningen op verschillende niveaus van zowel het langeafstands- als het sprintracen.

Helemaal nieuw voor Proton Competition is Viscaal niet. De jonge Nederlander mocht aan het einde van het ELMS-seizoen 2023 immers al twee wedstrijden invallen voor de equipe van teambaas Christian Ried. Bij afwezigheid van vaste coureur Gianmaria Bruni nam de pijlsnelle Tukker de honneurs waar en niet zonder succes: mede dankzij Viscaal werd er een poleposition veroverd en kon Proton Competition zich tijdens beide wedstrijd meten met de snelsten.

Voor het ELMS-seizoen 2024 komt Viscaal uit in de zogenaamde Pro/Am-klasse. Dat betekent dat één van zijn teamgenoten over een bronzen FIA-licentie beschikt en daardoor als amateur wordt aangemerkt. De coureur in kwestie is de Italiaan Giorgio Roda (29), die in recente jaren heeft bewezen een rappe ‘brons’ te zijn. Naast zijn dienstverband in de ELMS komt Roda dit jaar ook uit in de GT3-klasse van het WEC, ook daar rijdt de Italiaan voor Proton Competition.

Onderdeel van de overeenkomst met Proton Competition is het testwerk dat Viscaal zal verrichten in de Hypercar (LMDh)-bolide van het Duitse team. In zowel het WEC als de Amerikaanse tegenhanger, de International Motor Sports Association (IMSA), komt Proton Competition uit in de topklasse. Voorlopig is dat met één bolide per klasse: in de nabije toekomst hoopt het team daar meerdere wagens bij in te zetten.

Bent Viscaal

“Ik ben erg blij eindelijk te mogen vertellen dat ik komend jaar voor Proton in de ELMS rijd”, laat Viscaal optekenen. “Proton heeft zijn sporen meer dan verdiend in de afgelopen jaren. Waar je ook keek in de GT-wereld, overal stond er wel een wagen van Proton bij de top. Eind vorig jaar heb ik voor de eerste keer onderdeel mogen uitmaken van dit team en dat smaakte direct naar meer. Tot onze tevredenheid heeft het tot een deal voor een compleet seizoen geleid.”

“Mijn teamgenoot Giorgio Roda is ontzettend snel en ik wind er geen doekjes om: wij willen samen strijden voor het Pro/Am-kampioenschap van de European Le Mans Series. Ik weet dat de competitie sterker is dan ooit – de LMP2-klasse is immers verdwenen uit het WEC en zodoende zijn alle toppers richting de ELMS getrokken. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat wij sterk voor de dag kunnen komen en wil ik met niets anders dan de titel genoegen nemen.”

“Proton biedt mij fantastische kansen voor de toekomst en zodoende was het een no-brainer om voor hen te tekenen. Christian Ried is een op-en-top professional die precies weet hoe de hazen lopen, aangezien hij in het verleden zelf de 24 uur van Le Mans heeft weten te winnen. Ik kan niet wachten op de eerste ELMS-race van het jaar”, besluit Viscaal strijdvaardig.

Het European Le Mans Series-seizoen 2024 wordt afgetrapt in het tweede weekend van april met de 4 uur van Barcelona op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Voordien zullen alle ELMS-teams deelnemen aan de ELMS Prologue, een tweedaagse collectieve testsessie die op hetzelfde circuit plaatsvindt. Het ELMS-jaar 2024 bestaat uit zes wedstrijden die door heel Europa worden verreden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS