Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Mercedes via achterdeur toch naar Le Mans in 2025? "Ik zou nergens nee tegen zeggen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 april 2024 14:30

Mercedes-AMG kreeg geen startbewijzen voor de nieuwe LMGT3-klasse van het FIA World Endurance Championship. Toch wil de autofabrikant de deur naar de 24 uur van Le Mans openhouden voor de toekomst. Daarom is het Duitse bedrijf in gesprek met de ACO om haar auto’s in de European Le Mans Series te laten rijden en zo toegang te krijgen tot een automatische uitnodiging voor de bekendste endurance klassieker ter wereld.

Mercedes AMG logo


"We hebben contact en we hebben gesproken over hoe het tot dit resultaat is gekomen", zegt Stefan Wendl tegenover Sportscar365. "Ik respecteer het standpunt van de ACO. We zien elkaar weer als ze in Spa zijn, gewoon om contact te houden over de laatste ontwikkelingen. Ook voor de nabije toekomst, met Aston Martin en mogelijk McLaren, maakt het het niet makkelijk voor ons. Maar toch zijn we er klaar voor. We hebben klanten, we hebben een auto waarmee we kunnen concurreren en daarom willen we dicht bij ze staan en kijken waar en in welk platform en wanneer voor ons het juiste moment is om ons aan te sluiten bij de ACO-platformen."

Wanneer gevraagd wordt of Mercedes alleen in de ELMS rijden in 2025 volstaat, zegt de Duitser dat hij hoopvol is dat een deelname met de Mercedes-AMG GT3 hen in staat stelt om naar Le Mans te gaan.

"Ik zou nergens nee tegen zeggen”, reageert de Duitser. "Tot nu toe is er voor ons een aantal grote kostenposten om de auto geschikt te maken, op het gebied van homologatie, sensoren en een aantal andere dingen, zoals constructeurskosten. Maar voor ons is het belangrijkste dat we het platform voor onze auto kunnen gebruiken. Tot nu toe zou dit voor mij ook een redelijke stap zijn om bijvoorbeeld als eerste in de ELMS te gaan, zodat ze bekend raken met onze auto en precies weten wat ze kunnen verwachten, om hem misschien alleen beschikbaar te maken voor gaststarts in Le Mans."

Volgens ACO President Pierre Fillon hebben de organisatoren het Le Mans LMGT3 startveld momenteel beperkt tot GT3-modellen die deelnemen aan het WEC of ELMS om redenen van Balance of Performance. "Het is ook een beslissing die ik heel goed kan begrijpen, omdat ze geen auto willen zien die nog nooit heeft meegedaan aan hun competitie," zegt Wendl daarover.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS