Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De waterstofauto van H24Racing kan al dit jaar in actie komen: "Hangt helemaal af van de homologatie"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 februari 2019 06:40 • Print artikel

De experimentele waterstof GreenGT LMP2HG kan dit jaar al gaan rijden. Het Zwitserse bedrijf toonde vorig jaar tijdens de wedstrijd van de European Le Mans Series in Spa haar auto en reed er een paar ronden mee. Recent werd er zelfs een partnerschap aangegaan met de organisatie van de 24 uur van Le Mans, de Automobile Club de l’Ouest, onder de naam H24Racing. Het doel hiervan is om de auto daadwerkelijk in de competitie te brengen. De ACO ziet het project als een belangrijke stap richting de introductie van een CO2-neutrale klasse in 2024.



“Het idee is om onze prototype snel te laten racen. We hopen en denken dat dat dit jaar al kan zijn", zegt GreenGT-president Christophe Ricard tegen het Engelse Autosport. “Maar we kunnen niet zeggen waar en wanneer, omdat het allemaal afhangt van de homologatie van de auto. Er zijn geen veiligheidsproblemen, maar de brandstofcel technologie is voor iedereen nieuw, dus we verwachten dat het proces wat tijd in beslag gaat nemen.”

Volgens ACO-president Vincent Beaumesnil is het belangrijk dat de auto zo snel mogelijk gaat racen. “Het is belangrijk om deze technologie in echte wedstrijdomstandigheden op de baan te testen, omdat we ons voorbereiden op de toekomst en op 2024”, zei de Fransman. “We hebben de mogelijkheid om een Garage 56-achtige experimentele inschrijving in onze klasse te hebben en we kijken naar de beste optie.” Volgens Beaumesnil is de Michelin Le Mans Cup, die in het voorprogramma van de European Le Mans Series rijdt, een goede eerste stap. Toch benadrukt de ACO-president dat er nog geen beslissingen genomen zijn, vanwege de complexiteit van de technologie.

“Het is een erg serieus en gedetailleerd proces wat doorlopen moet worden om een auto te krijgen waar je mee kunt racen. Alle veiligheidscomponenten van de auto, moeten bijvoorbeeld goedgekeurd worden”, zei Beaumesnil. “We moeten dit programma stap voor stap uitvoeren.” Toch sluit de president niet uit dat een auto op waterstof al voor 2024 in Le Mans gaat rijden om vooral data te verzamelen. “Een inschrijving voor Garage 56 in Le Mans kan een potentiële stap in het proces zijn, maar dat gaat dit jaar nog niet gebeuren”, zei Beaumesnil.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS