Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL - Le Mans maakt zich op voor een heroisch gevecht! Welke merken doen mee?

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 oktober 2021 13:06 • Print artikel

Recent kondigde Alpine aan dat zij met ingang van 2024 naar de LMH-klasse gaat komen. Hiervoor gaat het Franse merk op basis van een Oreca-chassis een LMDh bouwen. Daarmee volgt de autofabrikant in de voetsporen van andere partijen die eveneens met een LMH of LMDh naar het FIA World Endurance Championship en de 24 Uren van Le Mans komen. Welke partijen gaan zich vanaf 2023 opmaken voor een episch gevecht in de topklasse op het Circuit de la Sarthe?

FIA_WEC_24U_van_Le_Mans
Start 24 Uren van Le Mans

Acura
Acura rijdt op dit moment al in de IMSA in de DPi-klasse. Het Amerikaanse automerk gaat een LMDh-bouwen en heeft eigenlijk alleen vanaf 2023 een deelname in het Amerikaanse kampioenschap bevestigd. Het is dus nog onduidelijk of zij naar de 24 uur van Le Mans gaan. Een eventuele inzet zou dan ook onder de naam van het moederbedrijf Honda kunnen plaatsvinden. Acura heeft gekozen voor het chassis van Oreca. Het is echter nog onbekend met welke teams zij gaat rijden vanaf 2023. In Amerika nemen Wayne Taylor Racing en Meyer Shanck Racing deel met de DPi van Acura. Beide teams hebben interesse getoond in een LMDh-programma.

Alpine
Alpine is dus de laatste partij die haar intrede in de LMH-klasse heeft aangekondigd. Het team wil haar kennis uit de Formule 1 combineren met de inzet van een LMDh in het FIA WEC. De auto van het merk wordt ontwikkeld door Oreca en de inzet van de auto gaat door Signatech plaatsvinden. Alpine is al jaren actief in het endurance racen en zij behaalden met Oreca en Signatech al kampioenschappen in de European Le Mans Series en het FIA World Endurance Championship in de LMP2. Daarnaast wonnen zij al drie keer de 24 uur van Le Mans in deze klasse. Dit jaar werd de stap naar de LMH gemaakt met de oude LMP1-auto van Rebellion Racing, om alvast ervaring op te doen in deze nieuwe klasse. Alpine debuteert overigens pas een jaar later dan dat de officiële regels van de LMDh van kracht worden. We zien de auto pas vanaf 2024 op het legendarische circuit verschijnen. In de tussentijd probeert het merk toestemming te krijgen om langer te mogen doorrijden met haar LMP1.

Audi
Audi keert terug naar Le Mans, nadat zij in het verleden Le Mans al dertien keer gewonnen hebben. In 2016 nam het merk afscheid van het endurance racen, om zich op de Formule E te richten. In 2023 keert het merk dus terug naar het Circuit de la Sarthe met een LMDh. De auto gaat gebouwd worden op het chassis van Multimatic en bij de ontwikkeling wordt samengewerkt met haar zustermaatschappij Porsche. Audi zegt zowel in het FIA WEC als in de IMSA te gaan rijden. Daarnaast houdt het Duitse merk de mogelijkheid open voor klantenteams. Het lijkt erop dat bijvoorbeeld Team WRT, waar Robin Frijns voor rijdt, dit jaar ervaring opdoet in de LMP2, om zichzelf klaar te stomen voor de stap naar de LMH-klasse van het FIA WEC.

Audi LMDh
Audi

BMW
BMW won in 1999 de 24 uur van Le Mans. Een aantal jaren geleden keerden zij terug met de BMW M8 GTE, maar dit was geen groot succes. Het merk uit Bayern komt dit keer met een LMDh en heeft Dallara geselecteerd voor het bouwen van het chassis. Voor de gehele ontwikkeling van de auto wordt ook nauw samengewerkt met het Italiaanse bedrijf. Het is nog niet duidelijk hoe de inzet gaat plaatsvinden, BMW heeft nog geen teams genoemd. De auto moet volgend jaar in Varano worden onthuld, voordat zij in 2023 terugkeren.

Cadillac
De Amerikaanse autofabrikant reed vier keer de 24 uur van Le Mans. Met Dallara gaat het merk een auto bouwen om in 2023 naar Le Mans te komen. Cadillac heeft aangekondigd dat zij zowel in het FIA WEC als in de IMSA willen rijden. De inzet van de auto’s gaat plaatsvinden door Chip Ganassi Racing en Action Express Racing. Het is nog onduidelijk in welk kampioenschap de twee teams gaan acteren, maar er wordt algemeen aangenomen dat Chip Ganassi het FIA WEC voor zijn rekening gaat nemen. Overigens rijdt Renger van der Zande op dit moment bij het legendarische team met een Cadillac in de DPi-klasse. Hoe mooi zou het zijn als de Nederlander daar een kans krijgt op het LMDh-stoeltje.

Cadillac LMDh
Cadillac

Ferrari
Ferrari is al jaren actief in de GTE van het FIA World Endurance Championship, dit doet zij in samenwerking met AF Corse. Deze samenwerking wordt ook voortgezet met de nieuwe LMH-auto. Het team uit Maranello heeft negen overwinningen in Le Mans behaald, maar is vooral bekend voor haar heroïsche gevechten in de jaren ’60 met Ford. Er is echter nog weinig bekend over de nieuwe auto.

Ferrari Le Mans featured image 1
Ferrari

Glickenhaus
Het Amerikaanse bedrijf heeft dit jaar haar intrede gedaan met een LMH-auto. De auto is in eigen huis ontwikkeld in samenwerking Podium Advance Technologies en de V8-motor is ontwikkeld door Pipo Moteurs in Italië. James Glickenhaus debuteerde dit jaar in Le Mans en behaalde een verrassende vierde en vijfde plek met haar 007 LMH Prototypes.

Glickenhaus_Portimao_2021
Glickenhaus

Peugeot
Het Franse merk keert in 2023 terug met een LMH-auto. De Peugeot 9X8 is ontwikkeld in samenwerking met Ligier. Ligier is overigens het enige merk van de vier leveranciers, die op dit moment niet betrokken is bij de ontwikkeling van een LMDh. Het bijzondere aan de 9X8 is dat deze geen achtervleugel heeft voor de downforce. De beide auto’s gaan rijden in het FIA WEC. Als coureurs zijn Paul di Resta, Loïc Duval, Mikkel Jensen, Kevin Magnussen, Gustavo Menezes, James Rossiter en Jean-Eric Vergne aangekondigd. De auto moet een succesvolle opvolger van de 905 en de 908 worden. Deze auto’s behaalden respectievelijk drie om één overwinning in Le Mans.


Peugeot 9X8 foto nr 05 WEC
Peugeot 9X8

Porsche
Porsche is de meest succesvolle autofabrikant in de geschiedenis van Le Mans. Het Duitse merk won maar liefst negentien keer de endurance klassieker. Dit keer komt het Duitse merk met een LMDh-auto, die gebaseerd is op het chassis van Multimatic. Het merk werkt voor de ontwikkeling ook samen met haar zusterbedrijf Audi. Net als Audi zet Porsche fabrieksauto’s in, maar deze komen ook voor klantenteams beschikbaar en deze klantenteams kunnen vanaf 2023 rekenen op volledige fabrieksondersteuning. De inzet van de Porsche-fabrieksauto’s vindt plaats via Penske. Naar verwachting gaan in die auto haar fabriekscoureurs plaatsnemen.

LMDh_1_porschemotorsport
Porsche

Toyota
Toyota is sinds dit jaar al in de nieuwe LMH-klasse van het FIA WEC gestapt. Het Japanse merk mag zichzelf ook de eerste winnaar in deze klasse van de 24 uur van Le Mans noemen. De autofabrikant heeft met de Toyota GR010 Hybrid dus al een waardige opvolger voor haar LMP1-auto. Toyota heeft als voordeel dat zij kan putten uit haar jarenlange ervaring op het Circuit de la Sarthe.


Toyota_GR010_Hybrid_WEC_2021_LMH
Toyota GR010 Hybrid

Overige merken
ByKolles is nog steeds volop in ontwikkeling met haar LMH-auto. Colin Kolles gaf recent aan dat de ontwikkeling volgens schema verloopt. Het blijft altijd nog onduidelijk bij het Duitse bedrijf, wanneer de auto ingezet gaat worden. De ACO meldt ByKolles nog niet als officiële inschrijving, dus lijken er nog geen formele afspraken te zijn.

Daarnaast worden de namen van Bentley en Lamborghini genoemd. Deze merken zijn onderdeel van de VAG-groep en lijken dus te kunnen rekenen op de ondersteuning van Audi en Porsche. Lamborghini heeft al gezegd dat zij alleen interesse hebben om een klantenteam te ondersteunen, maar dat zij zelf niet als fabrieksteam naar Le Mans willen komen.

McLaren heeft altijd bij de bijeenkomsten van de technische werkgroep gezeten en Zak Brown heeft meermalen zijn interesse getoond in de LMH of LMDh. Tot een officiële aankondiging is het echter nooit gekomen. Mocht het Engelse merk komen, dan zal dat naar verwachting zeker niet voor 2024 zijn. Verder zijn er geruchten over twee mogelijke Aziatische partijen, maar ook dit is nog niet concreet.


ByKolles
ByKolles

Ondanks de onzekerheid over de komst van de zojuist genoemde ‘overige merken’, kunnen we ons met de merken die wèl hun deelname hebben aangekondigd vanaf 2023 gaan opmaken voor een mooi gevecht met aansprekende merken van een hoog niveau!


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS