Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Romain Dumas over tweewiel aangedreven Glickenhaus: "Zeker geen makkelijke weg"

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 maart 2023 21:00

Glickenhaus krijgt dit jaar met concurrentie te maken van vele grote autofabrikanten in de LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship. Naast Toyota en Peugeot mengen ook Cadillac, Ferrari en Porsche zich in de strijd. Dit jaar zijn er nog vraagtekens over de banden van Michelin, ook doordat voor het eerst de bandenwarmers in de klasse verboden zijn. Volgens Romain Dumas gaat ook de Balance of Performance (BoP) een grote invloed hebben op de prestaties van het kleine Glickenhaus vergeleken met de grote autofabrikanten. De Glickenhaus 007 LMH beschikt namelijk in tegenstelling tot de concurrentie niet over vierwielaandrijving, maar aandrijving op twee wielen. Het zal zeker zijn impact op de slijtage van de banden hebben.

Romain Dumas

"Wanneer ik hoor van of spreek over deze nieuwe banden, zijn er veel vraagtekens", zegt Dumas over de nieuwe banden tegen het Amerikaanse Motorsport. "Ik kan je vertellen dat Michelin de afgelopen twee maanden (voor het testen, red.) niet veel facturen naar Glickenhaus heeft gestuurd. Sebring gaat moeilijk worden. Maar, als we daarna in Europa zijn. Spa zou al niet al te slecht moeten zijn voor ons, Monza zullen we er bij zitten. Fuji is ook het juiste circuit voor onze wagen. Het is een lang kampioenschap, we hebben een ander doel."

"Ik denk dat de enige goede kans die we hebben, is dat we de auto de laatste twee jaar hebben leren kennen. Het is een BoP categorie, het is niets vergeleken met wat we de laatste 15 jaar wisten. Het gaat niet alleen om prestaties, maar ook om betrouwbaarheid en BoP. Zeker, om alleen een tweewiel aangedreven auto te hebben met zoveel vermogen met de banden in vergelijking met vierwielaandrijving, het is geen gemakkelijke weg. Maar ook hier zal BoP uiteindelijk een grote rol spelen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS