Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche ziet twee sleutelmomenten: "Als je team foutloos werk levert en je eindigt op P3 en P4, dan..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 augustus 2021 14:01 • Print artikel

Porsche kende een lastige 24 uur van Le Mans in de GTE-Pro. Het Duitse merk kon de snelheid niet volgen van Ferrari en Corvette. Het Duitse automerk ziet dan ook twee sleutelpunten in de wedstrijd, waardoor ze het aflegden tegen hun rivalen. Porsche had immers verwacht dichterbij de twee andere merken te zitten. “Zeker, we hadden verwacht dichterbij te zitten, we moeten het analyseren”, zegt hoofd Porsche Motorsport, Pascal Zurlinden, tegen het Engelse Autosport, over de teleurstellende resultaten in Le Mans.

Porsche 24H Le_Mans_2021_nacht

“Als je geen lekke banden hebt in Le Mans, als je team foutloos werk levert, als je een goede strategie implementeert en je eindigt slechts als derde en vierde, dan moet je naar de oorzaken hiervan kijken. Dit resultaat is niet goed genoeg. Iedereen die de race gekeken heeft, weet dat het een pijnlijke 24 uur voor ons was. Nu moeten we gaan bekijken waarom.” Toch zag de Duitser wel een paar kritieke momenten in de wedstrijd. De spin van Estre, waardoor hij terugviel tussen de GTE-Am auto’s, na de crash van een LMP2 rond middernacht, bracht Porsche achter een andere safetycar dan de leiders in de wedstrijd. En de pitstop van Jani werd verstoord door een op een ongelukkig moment gezwaaide gele vlag. Hierdoor moest de Zwitser twee ronden later opnieuw naar binnen.

“Ik zou zeggen dat dat twee cruciale momenten waren”, aldus Zurlinden. “Eén ding was de spin van Kevin, omdat we aan het einde zagen dat er een tekort was aan prestatievermogen in de rechte lijn. Hij reed vervolgens rond tussen de Am-auto’s. Maar hij zou vooraan bij zijn eigen divisie hebben gezeten, als hij vrijuit had kunnen rijden en hen had kunnen volgen. En dan denk ik dat er ook nog een punt was toen we een safetycar hadden, die hen splitste. Hij zat in de eerste groep toen de safetycar naar buiten kwam en hij bevond zich samen met de nummer 91 in de tweede groep. Dat betekende dat hij een derde van een ronde verloor en dat is altijd lastig om in te halen. Je moet wat geluk hebben met de slow zones en met de andere safetycar fasen, zoals in de afgelopen jaren. Soms is het positief voor je, soms negatief. Ik zou zeggen dat de spin aan het begin van de wedstrijd, het tweede moment was voor de middernacht safetycar, die de GTE-klasse splitste.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS