Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche wil zowel LMDh-fabriek- en klantenauto's inzetten: "In 2023 aan WEC en IMSA deelnemen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 december 2020 07:29

Porsche maakte recent bekend dat zij haar LMDh-auto niet alleen zelf als fabrieksauto wil inzetten. Het Duitse automerk wil deze ook beschikbaar gaan stellen aan klantenteams, net zoals Audi al aangaf deze plannen te hebben.

LMDh_Porsche_is_back_Hypercar

“Als je kijkt naar de historie van Porsche Motorsport in de jaren ’80 en ’90, was het bijna de standaard om klanten in de topklasse te hebben. De klantenteams vochten zelfs tegen de fabrieksteams en ze wisten zelfs grote races te winnen”, zegt Pascal Zurlinden tegen het Amerikaanse Sportscar365. “Als een Porsche wint, zijn wij blij. Dus met dit project, gaat het terug naar onze traditie, het zit in ons DNA. Ik denk dat het makkelijker is voor de teams dan in de LMP1, om een auto naar het circuit te brengen, vanwege de lagere complexiteit van de auto’s en vanwege het lagere kostenniveau.” De Porsche RS Spyder waarmee in 2008 Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn (FOTO's) in de LMP2-klasse de 24 uur van Le Mans wonnen, was het laatste prototype die door klanten ingezet kon worden.

“We besloten ervoor te gaan, omdat je in staat bent om dezelfde auto in te zetten in de IMSA en het WEC en we zijn van plan om in 2023 in beide raceseries een volledig kampioenschap te doen”, vertelt Zurlinden en reageert als hem gevraagd wordt of het allebei fabrieksprogramma’s worden: “Het wordt geëvalueerd of het een 100 procent fabrieksteam, een door de fabriek ondersteund klantenteam of een 100 procent klantenteam kan worden. Alles is mogelijk.”


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS