Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche wil in 2023 maximaal vier klantenauto's in de LMDh: "Er is een zekere verwachting als Porsche..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 mei 2022 04:10

Porsche komt volgend jaar met haar LMDh-auto naar het FIA World Endurance Championship en IMSA. Ondertussen is er ook al een duidelijke interesse vanuit klanten om met de auto te gaan racen. In het eerste jaar wil Porsche maximaal vier klantenauto’s, zo vertelt het hoofd van Porsche Motorsport, Thomas Laudenbach.

Porsche LMDh

“We hebben onszelf duidelijke restricties opgelegd”, aldus Laudenbach tegenover Sportscar365. “De eerste beslissing was: ‘Ja, we willen klantenauto’s leveren en dit aanbieden vanaf het eerste seizoen’, wat op zich al een uitdaging is. In de LMP2-tijden deden we dat niet. We raceten in het eerste jaar met Penske-auto’s. Er was een restrictie dat het maximum twee auto's zou zijn in het IMSA-kampioenschap en twee in het WEC. Zeker niet meer. Het kan misschien één-één of één-twee zijn, we gaan het zien. Het hangt er vanaf wat de klant wil.”

De Porsche Motorsport-directeur benadrukt dat het doel niet is om zoveel mogelijk LMDh-auto’s te verkopen. “We willen zeker zijn dat als we een auto aan de klant leveren, we ook op de juiste manier ondersteuning leveren”, vervolgt Laudenbach. “Daarom zeiden we dat het zeker niet meer is dan dat. Het ligt vooral aan ons om het op de juiste manier te doen. Er is een zekere verwachting dat als Porsche klantenauto’s verkoopt, zoals de 911 GT3 R, dat we altijd voldoende support leveren. Nooit overbelast zijn. Het gaat niet om het financiële perspectief, van weer een auto verkopen en nog eentje. We willen er zeker van zijn dat als een auto op de grid staat, dat als een klantteam een auto inschrijft, dit op een zeker niveau gedaan kan worden. En niet om de grid op te vullen met Porsche’s.”

Na het eerste jaar kan het aantal Porsche LMDh’s gaan toenemen, maar de klant heeft nog niet beslist hoeveel er dit gaan zijn. “Het kunnen er meer worden”, vervolgt de Porsche Motorsport-directeur. “We hebben daar nog niets over besloten. Ik wil dat niet uitsluiten. Dit kan mogelijk zijn. Als er teams zijn die het willen doen en er zijn teams waarvan wij zien dat deze de mogelijkheden hebben om het te doen, dan zouden we het niet uitsluiten.”

Porsche heeft inmiddels aanvragen van verschillende organisaties die een LMDh willen afnemen. Het is nu aan het Duitse automerk om te bepalen welke partijen een realistisch raceprogramma kunnen opzetten. Volgens Laudenbach moeten de teams uitzoeken of een inschrijving financieel haalbaar is. Volgens de Duitser levert het uiteindelijk het nodige geld op voor een team.

“Onder normale omstandigheden als je een Porsche-raceauto koopt, na twee of drie jaar krijg je veel van je geld terug”, legt de directeur uit. “Dus dat is het probleem niet. Het is meer dat je de running costs moet financieren: team, reserve onderdelen en meer. Van wat ik weet van gesprekken met klanten, is dit wat uitgezocht moet worden. Er is een grote interesse. Voor ons is het lastig te beoordelen os het serieuze interesse is om de mogelijkheden af te wegen. Vanuit gesprekken die we hadden en de interesse die er is, zijn we behoorlijk tevreden. Het is lastig te zeggen hoeveel auto’s van klanten, er uiteindelijk op de grid komen te staan. Je hebt wat grote stappen te maken tussen eerste gesprekken, contract tekenen en de eerste financiering. Maar er is grote interesse van vele teams. We gaan zien wat er uit komt.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS