Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Glickenhaus wil een aanpassing van de Balance of Performance: "Goed voor ons allemaal"

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 september 2021 13:58 • Print artikel

James Glickenhaus wil een aanpassing van de Balance of Performance voor de LMH-klasse. Zo moeten de andere teams de kans krijgen om het gat naar Toyota te kunnen dichten in de nieuwe klasse van het FIA World Endurance Championship. In Le Mans kwamen beide Glickenhaus SCG007 aan de finish, waarbij de enige tijd die verloren ging in de pits kwam door het vervangen van de neus van de auto met het startnummer 008, nadat er een aanrijding was met één van de Toyota’s. De twee auto’s van Glickenhaus eindigden uiteindelijk als vierde en vijfde.

Glickenhaus in Le Mans 2021

“We hadden pech met de timing van de full course yellow”, vertelt Glickenhaus aan Dailysportscar. “Zonder dat hadden we vol in het gevecht voor de derde plek gezeten, in plaats van proberen het gat te dichten. Maar, dat is racen!”

In 2022 gaat Glickenhaus weer terugkeren met de nodige support, waarmee er een mooie startlijst voor het seizoen in de hypercar klasse tot stand gaat komen. “We hebben nu een volledige 24 uur van Le Mans aan data”, aldus de Amerikaan. “En het is duidelijk dat, ondanks onze auto’s zowel als de Alpine goed gebalanceerd waren, de Toyota een significant voordeel had. Als zij niet het probleem met de brandstoftank hadden gehad, was het gat nog groter geweest. Op pure prestatie zouden zij ver weg zijn van de #36 en onze auto’s. Dat mag simpelweg niet gebeuren in een klasse die BoP is aangestuurd. Ik weet dat we een paar keer ons hoofd schudden tijdens de kwalificatie, maar dat is exact waar het tempo had moeten liggen met deze BoP. Toyota had meer, veel meer, zoals blijkt uit de kloof bij de Hypercars.”

Glickenhaus zegt niet dat hij wilde dat de Toyota’s vertraagd zouden worden, zoals gesuggereerd werd. “Ik heb nooit gezegd dat ik wilde dat de Toyota’s vertraagd werden, helemaal niet”, vervolgt Glickenhaus. “Ze hebben op het moment een duidelijk bandenvoordeel. De banden waarmee we racen zijn geoptimaliseerd voor hun auto - niet voorwiel aangedreven prototypes - en we verwachten dat dit voor volgend jaar wat voor geregeld wordt. Maar dat is niet het hele plaatje. We willen niet dat ze vertraagd worden, we willen dat het ons wordt toegestaan dat we harder gaan.”

“We kunnen dat niet doen met gewicht, de auto was ontworpen op het minimum van de regels, maar we kunnen meer vermogen uit de auto halen en we kunnen dat ook zonder dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid. Natuurlijk hebben we dat duidelijk gemaakt aan de WEC en ACO. Ik hoop dat ze naar de getallen kijken en de juiste beslissing nemen. Close competitie is goed voor iedereen, waaronder Toyota, en zij hebben getoond dat ze de mogelijkheden hebben en de wil om zich behoorlijk aan te passen en dan finetunen, omdat tegen 2023 de job veel, veel groter gaat zijn op als het gaat om de BoP.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS