Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW gaat in zee met Dallara voor LMDh-chassis: "Hetzelfde avontuur herhalen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 september 2021 09:40 • Print artikel

BMW gaat een partnerschap met Dallara aan om het chassis te leveren voor haar LMDh-auto. Het automerk uit Beieren wil haar debuut maken in de 24 uur van Le Mans van 2023. BMW M Motorsport heeft dit bevestigd op het hoofkantoor van Dallara in Varano de Melegari.

BMW in zee met Dallara voor LMDh-chassis
“Met Dallara zijn we blij om een partner voor ons LMDh-project gevonden te hebben die onze passie, professionaliteit en grote ambitie in de motorsport deelt en, net zoals ons, volledig toegewijd is aan het doel van het schrijven van een nieuw succesverhaal in de geschiedenis van BMW M Motorsport vanaf 2023”, vertelt Marko Flasch, de CEO van BMW M.

Naast Flasch waren ook het hoofd van BMW M Motosport en Maurizio Leschiutta, hoofd van BMW’s LMDh-project aanwezig in Italië. “Na gesproken te hebben met alle mogelijke chassis partners, was de doorslaggevende factor in onze beslissing dat Dallara, met al haar expertise en ervaring, enthousiast was over het samenwerken met BMW M Motorsport”, vervolgt Flasch. “De chemie was er tussen ons van het woord ‘GO’. We zien onze relatie als een echte partnerschap, waarin we vechten voor hetzelfde doel van succes op het circuit.”

De eerste auto die in nauwe samenwerking tussen de BMW M Motorsport-engineers en het team van Dallara gaat in Italië speciaal geassembleerd worden voor het BMW LMDh-project. De rollout moet volgend jaar op het circuit van Varano plaatsvinden. Inmiddels is dus de voormalig DTM-programmamanager Leschiutta bevestigd als de leider van het nieuwe LMDh-project. “Dallara is misschien wel de meest succesvolle autofabrikant in de wereld en heeft al een sleutelrol gespeeld in virtueel elke relevante raceklasse op het circuit”, aldus Leschiutta. “Naast de wens om met ons te werken, waren ook andere criteria erg belangrijk bij het nemen van het besluit. Dallara is een bedrijf dat een grote range aan vereisten afdekt. Het is de expertise die zich uitspreidt over diverse takken. Van het bouwen van het chassis, engineering, ontwikkeling, windtunnel testen en simulaties.”

“Ze zijn erg sterk als het aankomt op aerodynamica, wat een sleutelfactor in de IMSA-klasse is. Om er voor te zorgen dat onze auto’s vanaf het begin optimaal zijn voorbereid en om de basis te leggen voor het succes op het circuit, werken we al in een vroeg ontwikkelingsstadium nauw samen met Dallara.”

Bij het Italiaanse bedrijf is men ook vereerd dat Dallara het chassis voor de nieuwe LMDh van BMW mogen gaan leveren. “Ik ben vereerd om door BMW M Motosport geselecteerd te zijn en met groot enthousiasme kijk ik uit naar het begin van dit nieuwe avontuur”, aldus Dallara-president Giampaolo Dallara. “In 1977 had ik de kans met BMW te werken aan het ontwerpen van de M1 als Lamborghini-consulting. Het was een geweldige ervaring en er is veel geleerd. Ik hoop hetzelfde avontuur te herhalen in de LMDh. Ik ben er van overtuigd dat we samen geweldige dingen gaan doen.”

Na Audi, Cadillac en Porsche is BMW het vierde merk wat aankondigt met een Dallara-chassis te gaan rijden. Vooralsnog is het nog niet bekent voor welk chassis Acura gaat kiezen. Er zijn een viertal leveranciers van het chassis voor een LMDh. Naast Dallara zijn ook Ligier, Oreca en Multimatic door de ACO en FIA aangewezen om een chassis te leveren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS