Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO en FIA willen diversiteit in de hyperclass: "Enige competitie waar je verschillende voertuigen tegen elkaar hebt racen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 december 2019 10:31

De regels van de hyperclass van de FIA World Endurance Championship zijn op 4 december vastgesteld. De regels bieden ruime ontwerpmogelijkheden voor de motor en chassis. Daarbij zit ook de mogelijkheid voor wankelmotoren. Mazda zou op het moment werken aan een mogelijkheid van een hybrid range extender voor toekomstige straatauto’s.

Hypercar logo

“Misschien weet je een fabrikant die geïnteresseerd kan zijn in dit soort zaken”, zegt de sportief directeur van de ACO, Vincent Beaumesnil, tegen Sportscar365 over dit soort motoren. “Ik denk dat dat de filosofie is, nu we een nieuwe aanpak hebben geïntroduceerd. We hebben de aero en de motorprestaties beperkt in het proces, wat ons grote flexibiliteit geeft voor wat betreft de vorm van de auto en de motorconfiguratie.”

“We willen diversiteit. We willen niet dat alle auto’s hetzelfde lijken, met dezelfde motoren en er slechts een gevecht om details ontstaat. Het is een grote uitdaging, maar de finetuning wordt gedaan door de BoP. Als je vandaag de dag kijkt, is het waarschijnlijk de enige raceserie waarin je totaal verschillende voertuigen tegen elkaar hebt racen. DTM, Formule E en Formule 1 zijn allemaal dezelfde soort auto’s.”

“We willen een platform met diversiteit. Ik denk dat ons concept behoorlijk innovatief is. Vanuit deze filosofie hebben we dan ook geen enkele reden om sommige jongens ‘nee’ te verkopen. Bijvoorbeeld degenen die willen racen met wankelmotoren. We hebben een heel proces om dit alles te monitoren.”

Hypercar car in logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS