Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Lamborghini over ontwikkeling Hypercar: "Alles wat we hier hebben geleerd is nuttig voor de 24 uur van Le Mans"

Uitgegeven door Raoul Pasveer • 13 mei 2024 13:40

Lamborghini Iron Lynx had zijn eerste DNF van het jaar op Spa-Francorchamps, toen het FIA World Endurance Championship van start ging voor ronde 3 op het beroemde Belgische F1-circuit in de Belgische Ardennen.

Lamborghini

Omdat het team er niet eerder was geweest om te testen of te racen, moest het de uitdagingen van een van 's werelds meest extreme en intensieve circuits aangaan, waarbij het sinds de training veel progressie boekte, ondanks enkele obstakels onderweg.

Het trio Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Daniil Kvyat voltooide veel werk in termen van het verbreden van de operationele vensters van de auto naarmate het team stappen voorwaarts maakte en, vooral tijdens de race, de vruchten begon te plukken.

Na een positieve start liet Kvyat de verbetering van het weekend zien, waarbij hij dicht bij het 'peloton' bleef. Caldarelli was de volgende in de rij, maar zijn vroege run werd bepaald door een lange safety car. Toen de race werd hervat, dwong een probleem met de ophanging aan de rechterachterzijde hem langzaam terug te komen naar de pits en er was geen andere optie voor het team dan halverwege de zes uur durende race te stoppen.

Het team gaat zich nu hergroeperen en zich voorbereiden op de 24 uur van Le Mans in juni.

Emmanuel Esnault, Racing Director: “Het was een zwaar weekend. We kwamen voor de allereerste keer naar Spa-Francorchamps met onze auto, en het was zeker een uitdaging om hem aan te passen aan zo’n uitdagend circuit. Een aantal vroege problemen verhinderden ons om het doel te bereiken een goede positie in de kwalificatie, en er waren obstakels die we aan het begin van het weekend moesten overwinnen. We moesten ons uiterste best doen en we boekten daadwerkelijk enige vooruitgang, vertrouwend op de uitstekende vaardigheden van onze coureurs in de race. We zaten in de mix en leerden nog steeds, toen we een probleem hadden met de achteras en moesten stoppen. Toch zal alles wat we hier hebben geleerd nuttig zijn voor de rest van het seizoen, en vooral voor de 24 uur van Le Mans. We moeten vooruit gaan en het momentum weer opbouwen."

Mirko Bortolotti: “Zeker niet de race of het weekend dat we wilden. Helaas moesten we de auto stopzetten vanwege een probleem, maar ik denk dat we enkele positieve punten uit de sessies kunnen halen. We moeten alleen het probleem onderzoeken en de oorzaak en de volgende keer komen we sterker terug."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS