Pirelli verwacht moeizame races in Oostenrijk: “Circuit waar banden geen rust krijgen”
Uitgegeven door Frank Korsel • 28 juni 2023 14:45
Dit weekend staat de Oostenrijkse Grand Prix op het programma voor de coureurs. De teams zullen bij de Oostenrijkse Grand Prix de C3 compound hebben als P Zero witte hard, C4 als P Zero gele medium en C5 als P Zero rode soft. Net als bij de laatste race in Montréal zijn de drie zachtste compounds in het Pirelli F1-assortiment geselecteerd.

Het weekend in Spielberg wordt de tweede Grand Prix op de kalender met een sprintrace. De kwalificatie om de startgrid voor de Grand Prix te bepalen staat gepland voor vrijdagmiddag, na een enkele vrije trainingssessie in de ochtend. Zaterdag zal daarentegen gewijd zijn aan de Sprint Shootout en de Sprint Race. Tijdens de drie korte sessies die deel uitmaken van de Sprint Shootout (die respectievelijk 12, 10 en 8 minuten duren), moeten de teams nieuwe banden monteren en de medium compound gebruiken voor Q1 en Q2. In Q3 zal alleen de zachte compound worden gebruikt.
De Red Bull Ring heeft slechts 10 bochten en heeft de kortste rondetijd van alle circuits in het kampioenschap. Het ronderecord staat op naam van Carlos Sainz van Ferrari, die ronde 68 van de Styrian Grand Prix in 2020 voltooide in een tijd van 1m05.619s, rijdend in een door Renault aangedreven McLaren op P Zero soft (C4) banden.
De coureur met de meeste overwinningen op de huidige versie van het Oostenrijkse circuit is Max Verstappen van Red Bull, met vier overwinningen uit de 18 races die sinds 1997 zijn gehouden. De succesvolste fabrikant is Mercedes met zes overwinningen, behaald door Nico Rosberg, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, die allemaal twee races hebben gewonnen.
“De Red Bull Ring is een circuit waar banden geen rust krijgen”, zegt Pirelli-topman Mario Isola. “De auto's razen door de 10 bochten van het circuit in iets meer dan een minuut, en de weinige rechte stukken betekenen dat er weinig rust is voor de banden. Het asfalt heeft een vrij hoge micro- en macroruwheid vanwege de ouderdom van het oppervlak, terwijl de grip aan het begin van de ronde hoog is. Tractie en remmen zijn cruciale elementen, terwijl er speciale aandacht moet worden besteed aan het beheersen van oververhitting van de banden. Coureurs die er niet in slagen hun banden goed te koelen, kunnen moeite hebben om zich te verdedigen tegen aanvallen van concurrenten, vooral in de eerste en laatste sectoren. Een belangrijke factor hierin is de omgevingstemperatuur, aangezien de weersomstandigheden traditioneel wat variabel zijn. De race van vorig jaar bestond grotendeels uit twee pitstops met gebruik van de medium en harde compounds, maar dit jaar zou een eenstopper ook een optie kunnen zijn als de degradatie niet te hoog is.”
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




