Formule 1

Waarom Max Verstappen meer klaagt over de Renault-motor dan Daniel Ricciardo?

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 november 2018 08:38 • Print artikel

De afgelopen periode heeft Daniel Ricciardo meer last van de onbetrouwbare motor dan Max Verstappen. Toch is de Nederlander degene die het meeste klaagt over de Renault-krachtbron. Wat is nu de reden dat de jonge coureur zich veel negatiever uitspreekt over de kuren van de aandrijving. Christian Horner legde het uit.

Max Verstappen F1 Red Bull Mexico

Max is er gevoeliger voor dan Daniel, door de snelheid die hij meeneemt bij het ingaan van de bocht”, legde Horner uit aan Racefans. “Dat is altijd het geval geweest.” Het verschil tussen het tweetal ligt hem in de hogere snelheid die Verstappen meeneemt bij het ingaan van de bocht, waarbij hij vertrouwt op de stabiliteit van de achterkant van de auto. Dit kan onstabiel worden door de manier waarop het vermogen gevoed wordt door de transmissie, wanneer hij terugschakelt.

“Het is het beheersen van het gas bij het terugschakelen”, vervolgde de Brit. “Door de juiste beheersing van het gas, wanneer op de knop gedrukt wordt bij het terugschakelen en het schakelen naar de juiste versnelling in de bak. Het is een mapping-probleem.” Daarmee lijkt de Red Bull-teambaas te wijzen op eenzelfde probleem als voormalig-coureur van het team, Sebastian Vettel, had bij de introductie van de hybride V6 motoren.

“Hij neemt zoveel snelheid mee de bocht in dat hij er op vertrouwt”, vervolgde Horner zijn verhaal. “Een beetje zoals Sebastian het had. Sebastian was er ook altijd gevoeliger voor dan Daniel. Met name met de rijstijl van Max profileert het probleem zich, zodra hij met veel momentum de bocht instuurt en dan niet krijgt wat hij verwacht. Dan krijg je onbalans in de auto, dan wordt hij uit zijn ritme gehaald. Dan moet je op dat moment op een minder niveau je prestaties leveren.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS