Karting • GK4 Kartseries

Senn Lindeman is net als zijn vader Nick succesvol in Kerpen: "Dat was leuk!"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 juli 2023 02:05

KERPEN - Talent verloochent zich niet, dat bewees karter Senn Lindeman zondag in Kerpen wel. De pas negenjarige coureur uit Nuenen had tijdens de tweede ronde van het NK IAME de nodige pech, maar toen de finishvlag van de finale was gevallen, stond er toch weer P1 achter zijn naam in de Mini-klasse. Eerder had hij ook al in Italië tijdens het WSK bewezen dat hij bij de wereldtop in zijn leeftijd hoort. Overigens was zijn vader Nick, die nu monteur is van Senn, vroeger ook al succesvol in Kerpen met zeges. De appel valt niet ver van de boom!

Senn Lindeman

“Het voelt hetzelfde als de andere wedstrijden die ik gewonnen heb”, zei Senn zondag in eerste instantie, nadat hij zich had verzekerd van de zoveelste overwinning van het seizoen. “Oké, het voelt wel een beetje fijner misschien omdat ik zoveel pech gehad heb.”

Want pech, dat had Senn in overvloed tijdens het weekeinde op het Duitse circuit de Erftlandring in Kerpen, waar zijn vader Nick Lindeman in het verleden succesvol was met overwinningen in de ICA zo'n kleine 20 jaar gelden en in het NK Rotax Max van 2007. “Tijdens de training dachten we: we rijden zo sloom, maar toen bleek dat we met restrictor moesten rijden. Toen begrepen we dat we ietsjes langzamer waren dan de andere mini's. Zondagochtend was ik in de training derde. Daarna ging de kwalificatie op zich wel goed. Ik was tweede. Het kon nog wel harder, maar op het laatst zat ik klem achter iemand. Ik baal sowieso dat ik de pole niet heb. Je weet nooit, hè.”

Het ging in de ieder geval de goede kant op. En toen kwam de eerste race. “Ik lag op P1 en in de vierde ronde werd ik vanachter eraf gereden”, zei Senn, die niet van opgeven wilde weten en hij knokte zich toch nog terug naar voren. “Daarna ben ik van de laatste naar de tiende plek gereden.”

Geloof het of niet, maar in de tweede race overkwam de talentvolle Brabander zowaar hetzelfde. “Ik zat midden in een startcrash”, zei Senn met ongeloof in zijn stem. “Iemand vlak voor me ging over iemand anders heen. Toen kon ik niks meer, ik raakte ze en zo lag ik weer laatste. Ik ben toch nog als vierde gefinisht.”

Dat betekende dat hij in de finale als vijfde mocht starten. Toen ging het éindelijk zoals hij hoopte. Na een schitterende race, waar het stuivertje wisselen was in de kopgroep, viel het kwartje uiteindelijk de goede kant op voor Lindeman, die onlangs ook al de zege pakte in Kerpen bij het NK Rotax Max in de MiniMax-klasse. Nu won hij dan bij het NK IAME. “Na de eerste bocht lag ik al derde. Dat was goed. Ik lag daarna een tijd op P2 en nadat ik de nummer één had ingehaald, sloeg ik een klein gaatje. Ik reed zoals ik altijd rijd en dan hoop ik dat het goed komt.”

Goed kwam het, want Senn behield zijn voorsprong en won zo, ondanks twéé crashes, het dagklassement. Kon hij dus zijn toch al goede flow een goed vervolg geven. Hij was namelijk al in opperbeste vorm in Kerpen verschenen. Want twee weken eerder had hij in het Italiaanse Sarno veel geleerd tijdens zijn eerste WSK-deelname. Daar stond de volledige wereldtop aan de start.

Senn Lindeman

“Dat was leuk. De kwalificatie ging op zich wel goed. Ik was twaalfde van de 32. In de eerste race had ik een startcrash. Iemand schampte mijn arm. Ik werd bijna uit de kart geslingerd en ben die race uitgevallen. In de tweede race ben ik achteraan gestart, maar de race ging best wel goed. Daarna volgde de prefinale. Ik moest als 29ste starten en toen reed ik terug naar de veertiende plaats. In de finale moest ik als 25ste starten.”

Tuurlijk, het was geen overwinning, maar Senn was toch blij met zijn eerste wedstrijden in Italië. “Ik heb er heel veel geleerd. Het was een hoger niveau dan in Nederland. In Italië rijden ze altijd op je bumper. Er zitten bijna geen gaten tussen. Het was echt wel een stuk moeilijker dan in Nederland rijden.”

Senn had ervan genoten. “Het was een supervette baan. Ik wil graag nog vaker het WSK rijden. Gelukkig gaan we dit jaar sowieso nog naar de WSK-wedstrijd in Franciacorta. Ik heb al filmpjes van de baan bekeken, vind de eerste drie bochten heel vet. Ik kijk er nu al naar uit!”

Trouwens, dat van die bumper, daar wilde Senn nog wel iets over kwijt: “Ik hoop sowieso op niemands bumper te zitten!”

Senn Lindeman wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:

Sanders Airconditioning
Gallé Installaties
Lindeman Auto's
Kalil Export
The Project
Fleetaccess B.V.
Starrtrans Transport B.V.
Always Better Cars

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS