Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Alle inspanningen van Team WRT niet beloond in de 24U van Le Mans - Vincent Vosse: "Ik heb medelijden met het team"

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 20 juni 2025 11:49

Het was niet de verwachte uitkomst tijdens de 24 UUR van Le Mans voor BMW M Team WRT. Zowel in de Hypercar-klasse, waar de twee BMW M Hybrid V8's hun goede race in de laatste twee uur teniet zagen worden gedaan door mechanische problemen, als in de LMGT3-klasse, waar de twee BMW M4 GT3 EVO's 's nachts moesten opgeven toen ze streden om de topposities.

BMW M Team WRT

Team WRT Principal Vincent Vosse vatte de gevoelens van het team samen: "Het is zonder twijfel een teleurstellend resultaat en ik heb medelijden met het team en de coureurs die de afgelopen twaalf maanden zoveel werk in deze race hebben gestoken. Soms gaat het zo, het is een deel van waarom we van motorsport houden en nu zullen we dat gebruiken om sterker terug te komen. In de Hypercar zag het er niet slecht uit, maar twee uur voor het einde kregen we wat problemen en moesten we aan de auto's werken om ze te repareren. In LMGT3 hadden we een heel goed eerste deel van de race, dankzij een goede strategie en geweldige stints van onze coureurs, maar helaas kregen we problemen, mechanische problemen en problemen in de vorm van een slecht konijn dat de baan overstak."

"Ik wil alle winnaars feliciteren en in het bijzonder Robert Kubica en Yifei Ye, die terugkregen wat ze een paar jaar geleden, toen ze bij ons raceten, door pech werd ontnomen."

BMW M Team WRT

De BMW's bleken competitief vanaf de vrije training en bevestigden dat in de kwalificatie. In de Hypercar haalden beide auto's de Hyperpole 2, met #15 als vierde op de grid met Dries Vanthoor in de beslissende run en #20 als zesde met Sheldon van der Linde. In LMGT3 had wagen #46 vergelijkbaar succes, met Valentino Rossi als derde op de grid. Alleen auto #31, die in de kwalificatiesessie vast kwam te zitten in het verkeer, miste de drempel van de Hyperpole en kwalificeerde zich als 16e.

De race begon positief voor de BMW's, met stabiel weer gedurende de hele race en minder incidenten die geneutraliseerd moesten worden dan normaal. De twee Hypercars behoorden tot de koplopers in de eerste uren en klommen na vijf uur in de top zes, helemaal volgens plan. Later in de race bleek het moeilijker om het tempo van de snelste auto's vast te houden, hoewel de kleine gaten alle scenario's open hielden. Na driekwart van de race stond wagen #15 met Kevin Magnussen, Raffaele Marciello en Dries Vanthoor zesde en wagen #20 met Robin Frijns, René Rast en Sheldon van der Linde op de tiende plaats, ondanks het feit dat hij werd opgehouden door een stop-and-go en door een aantal ongelegen ‘slow zones’.

Helaas werden beide auto's twee uur voor het einde tegelijkertijd getroffen door technische problemen: auto #15 had een probleem met het hybride koelsysteem, terwijl auto #20 in de pits moest stoppen vanwege een motorprobleem. Beiden herstartten, #20 voor #15, om respectievelijk als 18e en 19e over de finish te komen.

LMGT3 WRT Team

In de LMGT3-klasse begon het nog beter, want #46 nam de leiding in het tweede uur. Dankzij fantastische stints van Ahmad Al Harthy, Valentino Rossi en Kelvin van der Linde kon de blauw-gele BMW M4 GT3 EVO 10 uur lang strijden om de overwinning. Helaas viel hij om 2 uur 's nachts plotseling uit door een elektrisch probleem, waardoor hij moest opgeven. Wagen #31, die verder naar achteren startte, klom gestaag in positie dankzij de uitstekende stints van Yasser Shahin, Augusto Farfus en Timur Boguslavskiy en bereikte de top vijf, maar kreeg te maken met een incident dat niet ongewoon is in Le Mans: tijdens het 11de uur, tijdens een safety car-periode, raakte hij een konijn dat de baan overstak en de wagen liep ernstige schade op aan de voorkant en het koelsysteem, waardoor er een einde kwam aan zijn strijd om het LMGT3-podium.

In de twee Road to Le Mans-races, die sinds de kwalificatie werden bepaald door druk verkeer, werden Gustav Bergström en Samantha Tan aan het stuur van Team WRT's #38 BMW M4 GT3 EVO zesde en vierde in de twee races van 60 minuten in het supportprogramma van de 24U.

Team WRT

Een uniek en emotioneel moment voor het team en alle betrokkenen in het kader van de ACO Challenge en als onderdeel van het bredere We aRe uniTed initiatief. Team WRT had de eer om de jonge kartkampioen Gabin Léger en zijn ouders te verwelkomen. Toen hij nog maar zes jaar oud was, werd bij hem de ziekte van Legg-Calvé-Perthes vastgesteld, een zeldzame heupaandoening waardoor hij maandenlang niet kon lopen. Gabins inspirerende reis en passie voor motorsport, nu negen jaar oud, heeft het hele team diep geraakt. Als eerbetoon aan zijn moed en om hem succes te wensen bij het nastreven van zijn dromen, overhandigde Team WRT hem, in samenwerking met Bell Helmets, een helm op maat beschilderd door de Belgische kunstenaar Pieter Van Den Berghe, alias Piroeh. Gabin bracht het hele weekend door binnen het team, ontmoette enkele van zijn racehelden, waaronder Valentino Rossi, Kevin Magnussen en Tom Kristensen, en genoot van een 90 minuten durende gedenkwaardige lunch met Jacky Ickx.

WRT_24hLeMans25

Augusto Farfus coureur in de #31: "Het was een zware Le Mans. Ze zeggen dat je Le Mans niet kunt winnen; Le Mans kiest zijn winnaars. Dat geldt zeker voor ons. Misschien hadden we niet kunnen winnen, maar ik denk dat we wel een kans hadden gehad om voor het podium te vechten, net als vorig jaar. Team WRT heeft het fantastisch gedaan en het is erg jammer dat we geen van onze auto's naar de finish konden brengen. Het goede voor mij is dat ik drie 24-uursraces op rij heb, dus volgende week op de Nürburgring heb ik de kans om een topresultaat te behalen. Vanaf nu ligt daar de focus."

Kelvin van der Linde coureur in de #46 naast Valentino Rossi: "Het incident was heel vreemd. Opeens viel de auto uit en daarmee ook de stuurbekrachtiging, waardoor ik geen andere keuze had dan dwars door de grindbak te gaan. Gelukkig was er een groot uitloopgebied op dat deel van het circuit. De uitvalbeurt is erg teleurstellend omdat we vele uren aan de leiding hebben gereden. Hoewel we niet de snelste auto hadden, hadden we goede kansen gehad dankzij onze consistentie. Helaas hoort dat bij autosport. We krijgen een nieuwe kans op Spa!"

WRT_24hLeMans25
Raffaele Marciello coureur in de #15: "Zeker niet het weekend dat we wilden. Het is erg teleurstellend, niet alleen voor ons maar ook voor auto #20. We moeten na de laatste twee teleurstellende Le Mans-races wat veranderingen doorvoeren voor de toekomst om beter te worden. Hopelijk wordt de 24 uur van Spa een goede. We doen ons best!"

WRT_24hLeMans25

Robin Frijns, coureur in de #20 BMW: "De race begon eigenlijk best goed. We verwachtten dat de Ferrari's snel zouden zijn en dat waren ze vanaf het begin. De Porsche #6 kwam al vroeg in de race naar voren. Ik denk dat we vandaag goed genoeg waren voor P5, maar we kregen 's nachts een drive through penalty en dat was erg pijnlijk. We probeerden er de hele tijd van te herstellen, maar dat lukte eigenlijk niet. Uiteindelijk hadden we een motorprobleem waardoor we zo'n 20 ronden terugvielen. Op naar de volgende."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS