Renault-president en CEO Luca De Meo: "Geruchten over verkoop van Alpine F1 Team zijn bullshit!"
Uitgegeven door Peter Vader • 11 september 2023 05:02
De Fransen staan in Europa bekend om hun agressie. Zodra regeringsbeslissingen het volk niet bevallen wordt er onmiddellijk gestaakt. En dat gaat gelijk gepaard met wegblokkades en soms geweld. Ook in de Formule 1 ontkomen we niet aan die felle attitude. Wie herinnert zich niet de oplopende spanning tussen Renault en Red Bull over de onbetrouwbare motoren uit de F1-beginperiode van Max Verstappen?. De Fransen lieten zich niet kennen en begonnen daarom maar even hun eigen F1-team. Het vlotte allemaal niet en onder een nieuwe naam – Alpine – gingen ze het opnieuw proberen. Inclusief hun oud F1-wereldkampioen Fernando Alonso. Ze eindigden weliswaar op P4 in het constructeursklassement 2022, maar echt lekker liep het weer niet. Alonso vertrok en vorige maand vloog het hele F1-management van Alpine de laan uit, omdat ze niet voldoende zouden functioneren. En vervolgens kan de hoogste baas Luca De Meo nu de verhalen de kop indrukken dat eigenaar Renault het F1-team in de etalage heeft gezet. Te koop dus. Wat is er aan de hand bij het Alpine F1 Team?
Volgens Renault-president en CEO Luca De Meo is één ding zeker: het team is niet te koop, ondanks geruchten die de ronde doen sinds vorige maand de bijl erin ging. Die bijl betekende het vertrek van teambaas Otmar Szafnauer gevolgd door oude bekende Alan Permane en technisch directeur Pat Fry. Op de eerste plaats staat nu Bruno Famin, zogenaamd een tussenoplossing te midden van de revolutie bij het Franse team.
Niettemin een ontwikkeling en herschikking die van buitenaf weinig zin heeft, met een nog vager routekaart voor de toekomst, om van Alpine weer een koploper te maken. Het was een grotendeels teleurstellend F1-seizoen 2023 voor Esteban Ocon en nieuwkomer bij het team Pierre Gasly. De Alpine A523 is niet vriendelijk voor de koeling die nodig is voor de Renault E-Tech RE23-motoren.
Ze raken oververhit en dus niet ideaal voor snelle circuits, zoals Monza, waar ze hun vijfde raceweekend zonder punten scoorden. Dat was een week nadat Gasly een podium scoorde tijdens de Nederlandse GP. Dat ging wel goed. Wetende dat zijn auto's eronder zouden lijden in Monza en ervoor zorgde dat Italië een misser werd, verscheen De Meo op de Autosalon van Monaco. Daar werd hij geconfronteerd met vragen over de toekomst van de Alpine F1-operatie, waaronder de mogelijkheid van een verkoop aan Andretti Global of een van de consortia die toegang tot de F1 zochten.
In een gesprek met verslaggevers in Monaco zei De Meo, geciteerd door GrandPrix247: “Ik ben teleurgesteld omdat we het slecht hebben gedaan in Monza, na een podiumplaats in Zandvoort, maar we zijn helemaal niet waar we zouden moeten zijn. De F1 maakt deel uit van het Alpine-project, net als de enduranceraces en andere races, dus we gaan vooruit en we moeten groeien. We moeten stuk voor stuk herstelwerkzaamheden uitvoeren. En al die verhalen die rondgaan dat ik het team zou willen verkopen zijn onzin!” drong de grote baas van Renault aan.
Over het ontslaan van zwaargewichten uit het management, waaronder teambaas Szafnauer, na de Belgische GP zei De Meo: “Ze beloofden me dingen die niet werden nagekomen. Als je iets tegen je baas zegt, moet je het ook doen. Dat is de dynamiek van een bedrijf. Het leek een brutale actie, en dat was het ook, maar we staan achter wat we onszelf als doel hadden gesteld. Niet dat ik ze dwong om doelen te stellen, maar ze stelden ze zelf: ze communiceerden die en dat werkte niet omdat we niet het juiste traject hadden.”
Over de toekomst van het Franse team zei De Meo: “Ik geloof veel in het Alpine F1-project, maar vaak geloven zakenmensen dat de F1 op dezelfde manier werkt. Het is net als de ondernemer die de politiek ingaat: ik denk dat de politiek niet als een bedrijf werkt. En om in de GP’s de juiste chemie te vinden, om iets te doen als Red Bull of Mercedes gedurende een lange cyclus, moet je blijven werken, je moet nederig zijn, je moet dingen veranderen. Het is een ingewikkeld spel dat dan ineens moet gaan draaien. Je moet eraan werken, je kunt de doos niet dichtdoen en er na vijf jaar weer over praten. Daar zijn we ons van bewust, we hebben in theorie de middelen om het goed te doen met een team dat behoorlijk goed gefinancierd is. En mensen die niet werken moeten het F1-systeem verlaten: er is veel te veel concurrentie”, benadrukte De Meo.
De harde realiteitscheck voor Alpine is dat ze na veertien ronden op een verre zesde plaats staan in het 2023 F1 World Championship Constructors-klassement. Met 73 punten staan ze 42 punten achter op McLaren. Slechte rendementen voor een fabrieksteam dat hoger in de rangorde zou moeten staan. Gasly en Ocon staan P10 en P11 in het rijdersklassement. Nog weinig ‘Vive La France’ dus…
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!