Formule 1

Oud F1-coureur geeft af op de Formule 1 en de politieke spelletjes: "Een erg gevaarlijk route"

Uitgegeven door Peter Vader • 25 maart 2019 11:40 • Print artikel

Voormalig F1-coureur Stefan Johansson schrijft dat door de druk van een politiek correcte agenda van de F1-fabrikanten, het middenveld van de onafhankelijke teams in de steek is gelaten. Het zijn nu louter "clowns die deel uitmaken van de show". Johansson, die zowel voor Ferrari als McLaren reed tijdens zijn 79-Grand Prix tellende racecarrière, is altijd een vakkundig waarnemer van de F1-sport gebleven, die zijn vaak scherpzinnige meningen opschreef in een persoonlijke blog op zijn website, aldus F1i.com. De laatste inzending van de Zweed is een uitgebreid manifest getiteld "Make Racing Awesome Again" waarin Johansson wijst op de problemen van de huidige F1. Volgens de Zweed wordt de F1 nu in een ijzeren greep gehouden door drie fabrikanten. Hij biedt ook oplossingen voor de toekomst.

Stefan Johansson portret
Voormalig Ferrari F1-coureur Stefan Johansson

"Het toevoegen van het hybride component aan de aandrijflijn heeft meer schade aangericht dan alle andere regelwijzigingen bij elkaar", zei Johansson. "Het lijkt erop dat om de politiek correcte agenda in te vullen, een verschijnsel dat momenteel in ieder facet van de samenleving sluimert, op de één of andere manier is besloten dat hybride de toekomst is van de ‘automotive engineering’ en dat hybride dus ook onderdeel van de Formule 1 moet zijn. "Onder druk van de fabrikanten, onder het voorwendsel dat deze formule relevant zou zijn voor de productielijn van de fabrikant, dwong de FIA de Formule 1 het hybride denken te volgen. Ze voegden er direct ook maar het World Endurance Championship aan toe (WEC).”

"Interessant is dat beide series nu volledig worden gecontroleerd en gedomineerd door de Original Equipment Manufacturer's en niet zouden overleven in hun huidige format zonder dat het geld wordt gegenereerd door de fabrikanten die elkaar ook beconcurreren. "De privateer- of onafhankelijke teams zijn in beide raceseries nu slechts de clowns die deel uitmaken van de show. Zij hebben geen realistische kans om ooit een race te winnen. Dit betekent dat we vastzitten aan drie teams in de F1 (Mercedes, Ferrari, Red Bull, red.) en op dit moment aan één team in het WEC (Toyota, red.), die kans maken om te winnen."

Stefan Johansson Ferrari F1 GP Italy
Johansson in actie tijdens de GP van Italië met Ferrari

Met betrekking tot de nieuwe motorregels voor de F1, waarvan de basis niet veel lijkt te veranderen in 2021 als de F1-sport zijn nieuwe tijdperk betreedt, gelooft Johansson dat de komst van hybride technologie de sport in een precaire positie heeft gebracht. "Wat we nu hebben is een motorformule die fabrikanten wegstuurt in plaats van ze uit te nodigen om mee te doen, wat een erg gevaarlijk route is", voegde de 62-jarige voormalig F1-coureur eraan toe. "Zoals we allemaal weten uit eerdere ervaringen, is het een kwestie van slechts één beslissing van een fabrikant, behalve Ferrari, om een bepaald raceprogramma te stoppen als het - om wat voor reden dan ook - niet voldoet aan hun doel." Geen van hen (de fabrikanten, red.) heeft een echte, emotionele band met racen. Dit is al aangetoond door Toyota, Honda en BMW, die zich binnen het tijdsbestek van een paar jaar, uit de F1 terugtrokken."

Johansson's visie voor de toekomst van de F1 is onder andere afhankelijk van de druk van de geavanceerde hybride technologie die momenteel de sport beheerst. "Om te komen tot een situatie van de juiste balans tussen economie, concurrentie, entertainment en relevantie, is het belangrijk om eerst de individuele gebieden te inventariseren, die er het meest toe doen. Ze moeten zich concentreren om deze juist in beeld te krijgen en tegelijkertijd de gebieden te elimineren die het minste ertoe doen. Het is budgettair en technisch allemaal veel te gecompliceerd in de F1, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de IndyCars", schrijft de Zweed. Zijn visie is in ieder geval gericht op de huidige regelgeving en een bewustwording van het feit dat er meer moet gebeuren dan alleen hybride denken. “Make Racing Awesome Again" is het doel!

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS