Formule 1

Geen problemen met Heineken in de Formule 1: "Ze hebben een sociale verplichting om.."

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 juni 2016 03:48

Heineken werd tijdens de Grand Prix van Canada aangekondigd als nieuwe partner van de Formule 1. De Nederlandse bierbrouwer, die overigens flirt met Max Verstappen, stond met reclameborden langs het circuit in Montreal, maar ook met haar boodschap: “Als je rijdt, drink nooit”. Waarmee het bedrijf waarschuwt dat alcohol en rijden niet samen gaat. Diverse partijen, waaronder de European Alcohol Alliance, zonden een brief aan Jean Todt de president van de FIA om alcoholreclame in de Formule 1 te verbieden, zoals men ook eerder deed met de tabaksreclame.


Wanneer de Fransman wordt gevraagd of het hem frustreert dat er alcoholreclame in de Formule 1 is, reageert hij tegen NBC Sport: “Ik wil niet praten over frustratie. Mijn frustratie is misschien anders. Ik ben van mening dat alcoholbedrijven een maatschappelijke verplichting hebben om beter te informeren over drinken en rijden. We moeten realistisch zijn. Is iedereen in een positie om de verkoop van alcohol te bannen? Nee. Dat kunnen we niet. Deze mensen, deze alcoholproducenten hebben een erg sterke sociale verantwoordelijkheid.”

Jean Todt heeft dan ook geen probleem met alcohol sponsoring in de Formule 1, gezien het feit dat men ook in andere sporten actief is zoals de UEFA Champions League en de Rugby World Cup. “Ze adverteren niet alleen in de motorsport. Heineken adverteert in voetbal, UEFA, rugby. Veel alcoholbedrijven adverteren. Voor mij hebben ze een sociale verplichting diee ze beter moeten beoordelen om deel te nemen om mensen te ontmoedigen te rijden als ze drinken.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS