Formule 1

FOTO'S - Hoe gaat het met Alfa Romeo? Waar staan ze in de pikorde in de F1 2023?

Uitgegeven door Peter Vader • 15 augustus 2023 17:02

Ze rijden in de schaduw van hun landgenoot met het steigerende paard, maar ooit waren ze het leidende Formule 1-team. Toch doen het goed. Alfa Romeo eindigde vorig jaar als zesde in het F1-wereldkampioenschap – hun beste resultaat in tien jaar – maar na een winter van verandering waarin teambaas Fred Vasseur naar Ferrari vertrok en Andreas Seidl aantrad als CEO, hebben ze tot nu toe moeite om vorm te krijgen. Dus, wat is de stand van zaken halverwege dit seizoen…

Alfa_Romeo_actie_zijkant_2023_Hungarian_Grand_Prix

Beste resultaat: Valtteri Bottas - 8e in Bahrein
De achtste plaats van Valtteri Bottas tijdens de seizoensopenende Grand Prix van Bahrein is nog steeds Alfa Romeo's beste resultaat van het seizoen. De Fin leverde een van die stille maar efficiënte prestaties die we van hem gewend zijn geraakt door in de Top-10 te eindigen. Bottas kwalificeerde zich als twaalfde, maar een sterke start en een epische eerste stint zorgden ervoor dat hij plaatsen goedmaakte in de vroege stadia, voordat hij de auto's voor hem voorbijreed en op een bepaald moment zelfs op P6 reed. Hij verloor uiteindelijk plaatsen aan de snellere auto's, maar kwam als achtste thuis.

In deze fase van het seizoen zijn die vier punten goed voor bijna de helft van Alfa Romeo's totaal, met het team op de negende plaats in het kampioenschap met negen punten achter zijn naam. De scores weerspiegelen het misschien niet, maar in zijn tweede jaar staat Zhou een stuk dichter bij zijn meer ervaren teamgenoot. In droge weekenden zijn beide coureurs extreem goed aan elkaar gewaagd, met meestal slechts een tiende of twee tussen de twee.

Bottas heeft dit jaar twee keer Q3 gehaald - in Miami, waar hij als 10e startte en Hongarije (P7) - hoewel Zhou de hoogste startpositie van het team heeft: vijfde in Hongarije.

Zhou_en_Bottas F1 Alfa Romeo

Krachtmeting: Valtteri Bottas 8 – 4 Zhou Guanyu
Net als bij de kwalificatie zijn de coureurs ook redelijk aan elkaar gewaagd wat betreft gemiddelde posities. Toen beiden echter op zondag over de streep kwamen, lag Bottas Zhou tijdens de eerste 12 races, vaker wel dan niet voor zijn teamgenoot. De P8 van de Fin in Bahrein is hun beste finish van het jaar, en Bottas kwam terug in de punten in Montreal, waar hij als 10e eindigde. Zhou, aan de andere kant, heeft één uitstapje naar de top 10 gemaakt en dat was een negende plaats in Barcelona.

Beste moment
In een jaar dat niet het succes heeft opgeleverd waarop ze hadden gehoopt, vertoonde hun zaterdag in Boedapest tekenen dat Alfa Romeo de vorm begon terug te krijgen die ze in de vroege stadia van het seizoen 2022 hadden getoond. Na het hele weekend een goed tempo te hebben laten zien, kwalificeerde Zhou zich op de vijfde plaats - zijn beste startpositie in zijn carrière - met Bottas als zevende achter hem op de grid. Beide coureurs voerden ook even de tijdschema's aan met competitieve tijden - Zhou zette zelfs de snelste tijd van Q1 neer.

Slechtste moment
Het resultaat op zondag in hetzelfde Boedapest was niet naar wens, aangezien beide coureurs ondanks hun veelbelovende startposities buiten de punten eindigden, maar het weekend in Azerbeidzjan was misschien nog wel moeilijker voor Alfa Romeo. Zhou stopte met mechanische problemen, terwijl Bottas op die dag als de laatste van de overgebleven achterblijvers op P18 eindigde.

Zelfs de dag ervoor op Sprint Saturday faalden beide coureurs bij de eerste hindernis in SQ1, en terwijl Zhou de 12e plaats haalde vanaf de 16e in het 100 km-dashboard, kon Bottas pas over de streep komen in P16 nadat hij als 17e was gestart.

Alfa_Romeo_actie_front_2023_Hungarian_Grand_Prix

Vooruitgaan
Het doel voor de laatste 10 races van het seizoen 2023 is om te proberen een deel van de vorm terug te krijgen die ze toonden in de vroege stadia van het seizoen 2022, aan het begin van de nieuwe technische reglementen voor de grondeffecten. En hoewel ze dit jaar tot nu toe geworsteld hebben om de Top 10-finishes, staan ze slechts twee punten achter op Williams en Haas in het kampioenschap. Dus ze zouden gemakkelijk over hen heen kunnen springen om P7 te pakken met slechts een handvol behoorlijke resultaten, aldus een bericht van Formula1.com. Maar misschien nog belangrijker is het werk achter de schermen in de fabriek in Hinwil. Het team zal voor volgend seizoen terugkeren naar de naam Sauber als Alfa Romeo vertrekt, en het is de taak van Seidl om het team voor te bereiden om het volledige Audi-fabrieksteam voor 2026 te worden.

Aan de technische kant komt voormalig McLaren-man James Key in september erbij met een duidelijk mandaat om dat deel van de operatie op te bouwen, terwijl hij ook probeert om de resultaten op de baan zo snel mogelijk te verbeteren.

Alfa_Romeo_F1_actie_achterkant_2023_British_Grand_Prix



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS