De nieuwe kart van Lando Norris: LN Four MY 2025 van het LN Racing Kart-assortiment voor het jaar 2025
Uitgegeven door HJ van Keulen • 1 oktober 2024 13:31
Het nieuwe vlaggenschip van de LN Racing Kart - het merk dat is ontstaan uit de samenwerking tussen OTK Kart Group en Lando Norris, voormalig wereldkampioen met OTK-producten en nu Formule 1-coureur - bestaat uit chassis in de versies Direct Drive, Shifter en DD2. Er zijn verschillende nieuwigheden - ook in het andere model dat is voorbehouden aan de Junior- en Senior-klassen, de TDX - waaronder innovatieve kuipen en gloednieuwe remsystemen. Voor de MINI klassen is de Rookie ongewijzigd in de versies EVM en EVS, beide met geëvolueerde componenten.
De LN Racing Kart productlijn voor modeljaar 2025 bestaat uit drie chassismodellen: LN Four MY 2025, TDX en Rookie
De ontwikkeling van de technische innovaties van LN Racing Kart is het resultaat van het gezamenlijke werk van de race- en R&D-afdelingen van OTK Kart Group. Dankzij hun synergie konden alle producten groeien volgens de historische filosofie van het bedrijf: “Designed, Engineered, Manufactured, 100% made in OTK - Italy.” Een “credo” dat altijd is toegepast in de divisie Chassis van OTK Kart Group, in Prevalle, en dat strenge kwaliteitscontroles met zich meebrengt voor de gebruikte materialen, evenals het gebruik van machinale processen die zowel extreem hoge productienormen als gelijkheid van de producten garanderen.
LN Four MY 2025, het vlaggenschip verandert van huid
Het vlaggenschip van het LN Racing Kart-assortiment blijft ongetwijfeld de LN Four, geëvolueerd in de versie MY 2025. De geometrie van de body, gemaakt van 30 mm buizen, is ongewijzigd ten opzichte van de vorige homologatie, zowel voor de Shifter- als de Direct Drive-versie. De LN Four MY 2025 brengt ook een aantal nieuwe technische innovaties op de markt. De meest opvallende zijn ongetwijfeld de M11 kuip en de nieuwe BWD en BWZ remsystemen. Ook is er gedacht aan de ontwikkeling van de kleinste details die verder verfijnd moeten worden dan in het verleden, zoals blijkt uit de nieuwe aluminium kettingspanner, die nu aan de lagersteun is bevestigd.
Verbeterde aerodynamica dankzij nieuwe kuipen
De nieuwe kuipen van de M11, die voldoen aan de meest recente FIA-reglementen, zijn het resultaat van het constante werk op het gebied van ontwerp, CFD-simulatie en windtunneltests dat is uitgevoerd door de R&D-afdeling van OTK Kart Group, in combinatie met de talloze tests op het circuit die zijn uitgevoerd door de referentie raceafdeling van de groep. Dit resulteert in het gloednieuwe M11 neuspaneel en de voorkuipspoiler (deze laatste met een innovatief ontwerp), die beide de aerodynamische efficiëntie verbeteren, met als gevolg positieve effecten op de prestaties op het circuit. Aan de andere kant blijven de zijbumpers en de bescherming aan de achterkant, die deel uitmaken van de M10-kit die bij de vorige homologatie werd geïntroduceerd, ongewijzigd.
Nieuwe remsystemen voor alle Senior categorieën
Samen met het nieuwe productassortiment van LN Racing zijn ook de nieuwe remsystemen voor de Junior en Senior chassis van zowel de Direct Drive als de Shifter klasse geïntroduceerd. De nieuwe systemen heten BWD (speciaal voor categorieën met één versnelling) en BWZ (voor categorieën met versnellingen, inclusief DD2). Voor beide modellen is er een dubbele optie met betrekking tot de achterschijf, die 180 mm of 206 mm kan zijn, afhankelijk van de individuele behoeften. Aan de andere kant, een specifieke oplossing voor alleen het BWZ model is het nieuwe remsysteem, volledig vernieuwd ten opzichte van het vorige. Net als bij de stroomlijnbekleding is ook hier het werk van de R&D-afdeling van OTK Kart Group van fundamenteel belang geweest, wat heeft geleid tot de ontwikkeling van innovatieve technische veranderingen die een extreem hoge mate van efficiëntie van de componenten kunnen garanderen, met name op het gebied van warmteafvoer en beheersing van de gemiddelde temperatuur van de remolie.
TDX, veel innovaties en meerdere bevestigingen
Zoals gebruikelijk wordt de LN Four geflankeerd door het TDX-model. Het voortdurende materiaalonderzoek van de afdeling onderzoek en ontwikkeling van de OTK Kart Group zorgt voor innovaties in dit nieuwe model. De body is volledig geassembleerd in buizen van 32 mm, voor zowel de single-speed als de versie met versnellingspook. Op het gebied van componenten is de TDX uitgerust met alle technische innovaties die met de LN Four MY 2025 zijn geïntroduceerd: de nieuwe M11 kuip, de remsystemen BWD en BWZ en de aluminium kettingspanner die aan de lagersteun is bevestigd.
DD2 evolueert ook
De LN Four MY 2025 en TDX, in hun respectievelijke DD2-versies, houden het ontwerp van de carrosserie ongewijzigd. Aan de andere kant vinden we wat betreft de chassiscomponenten nog steeds alle nieuwe functies terug die zijn geïntroduceerd met de LN Racing Kart-productreeks. De DD2-modellen zijn uitgerust met het BWZ-remsysteem en de M11-kuip. Een specifieke bijzonderheid voor deze versies van de LN Four en TDX is de nieuwe montage van de uitlaatsteun, die nu afneembaar is en speciaal is ontworpen voor de motoren die in deze categorie worden gebruikt.
Nieuws voor de “Double” Rookie Modeljaar 2025
De Rookie komt naar de startopstelling van het seizoen 2025 met zijn EVM- en EVS-versies ongewijzigd. Maar met de twee Rookie-versies met de aanduiding 2025 zijn er nieuwe functies geïntroduceerd. De belangrijkste daarvan zijn de nieuwe pedalen van gesmeed aluminium en meervoudig verstelbaar, voor een optimale rijpositie voor coureurs van elk postuur. We hebben ook de nieuwe BMT4 fusees, met 235 mm stuurstangen en nieuwe naven (zowel voor als achter), gemaakt van magnesium. Net als bij de seniorenmodellen heeft de R&D-afdeling van OTK Kart Group ook nieuwe kuipen geïntroduceerd voor het chassis dat is voorbehouden aan jongere coureurs.
De kit, M9 genaamd, bevat het neuspaneel en de voorkuip, duidelijk geïnspireerd op de M11-modellen, bedoeld voor de hogere klassen. Er zijn echter geen wijzigingen aangebracht aan de zijbumpers en de achterbescherming, die deel uitmaken van de M8-kit en al eerder gehomologeerd waren. Wat de remmen betreft, monteert de Rookie het al bekende BSM5 systeem, dat nu varieert in de remschijf - nu zwevend, 149 mm - gekoppeld aan de nieuwe 4A remblokken, specifiek voor de behoeften van de MINI klasse.