De A110 is absoluut een échte Alpine: sensationeel en innemend rij-karakter bij elke snelheid
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 oktober 2018 14:29
De A110 is absoluut een échte Alpine. Hij biedt de bestuurder een sensationeel en innemend rij-karakter bij elke snelheid, waarbij de focus ligt op rijplezier in plaats van rondetijden en vermogen. En dat alles zonder in te leveren op alledaags comfort. Zo kunnen alle bestuurders, ongeacht ervaring of bekwaamheid, volop genieten.
Ontworpen voor rijplezier
Door de lichtgewicht constructie, het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling voelt de bestuurder zich één met de auto. Voor de perfecte balans en wendbaarheid van de A110 vormen het aluminium chassis en de carrosserie de basis. Deze zijn gepopnageld en gelast voor een uitzonderlijk stijve, lichtgewicht structuur en de best mogelijke balans tussen stijfheid, gewicht en bouwkwaliteit. De A110 weegt slechts 1.080 kg (inclusief vloeistoffen) en biedt hiermee niet alleen een unieke, boeiende rijervaring, maar creëert ook zijn eigen niche in het sportautosegment.
De A110 dankt zijn excellente combinatie van uitstekende rijeigenschappen, prestaties en dagelijkse bruikbaarheid niet alleen aan de lichtgewicht constructie, maar ook aan de dubbele wishbone voor- en achterwielophanging. De meeste auto’s in het premium sportautosegment gebruiken eenvoudiger wielophangingsystemen met veerpoten. De engineers van Alpine gaven de voorkeur aan dubbele wishbones.
De gewichtsverdeling van de A110 (44% vóór, 56% achter) – ideaal voor een sportcoupé met middenmotor – is mede het gevolg van het plaatsen van de brandstoftank direct achter de vooras. Dit betekent dat de A110 een perfecte balans heeft in bochten en dat de bestuurder zich op alle momenten één voelt met de auto. Met een uiterst soepel rijgedrag en diverse rijhulpsystemen – zoals ABS, tractiecontrole en stabiliteitscontrole – blijft de A110 bruikbaar, veilig en comfortabel, elke dag.
De 1,8-liter viercilinder turbomotor levert een vermogen van 185 kW/252 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 2.000 t/min. De alerte, energieke viercilinder turbomotor drijft de achterwielen aan via een zeventraps DCT-transmissie van Getrag, voorzien van een natte koppeling en overbrengingsverhoudingen die specifiek voor Alpine zijn ontwikkeld voor maximale performance op ieder gewenst.
Door de uitstekende vermogen-gewichtsverhouding van 228 pk per ton en launch control sprint de Alpine A110 van 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De lichtgewicht constructie staat garant voor een laag brandstofverbruik (6,4 l/100 km gecombineerd) en een lage CO2-emissie van 144 g/km. Tevens biedt de A110 drie rijmodi (Normal, Sport en Track), waarmee de set-up van de motor, transmissie, stuurinrichting, ESC, uitlaatgeluid en bestuurdersinformatie wordt aangepast.
Dankzij de volledig vlakke onderzijde, functionele diffuser en zorgvuldig bepaalde vorm is een achterspoiler overbodig. Hierdoor behoudt de A110 zijn elegante, tijdloze silhouet. Luchtinlaten in de voorbumper creëren een betere luchtstroom rond de voorwielen, waardoor de luchtweerstand afneemt.
A110 Pure en A110 Légende
Nu de Alpine A110 Première Edition is uitverkocht, zijn de orderboeken van de nieuwe A110 Pure en A110 Légende geopend. Onderhuids zijn beide uitvoeringen voorzien van dezelfde aluminium structuur, turbomotor en wielophanging als de Première Edition. Daarmee blijven de nieuwe versies trouw aan de kernwaarden van Alpine ten aanzien van wendbaarheid, prestaties en scherpte. De Pure is ontworpen om te excelleren op bochtige bergwegen, terwijl de Légende meer verfijning en raffinement toevoegt voor dagelijks gebruik en lange afstanden.
De A110 Pure is de meest op de bestuurder gerichte versie en in dat opzichte vergelijkbaar met de Première Edition. Hij verwijst naar de klassieke modellen van Alpine die talloze overwinningen behaalden op Europese circuits en in rally’s in de jaren zestig en zeventig. De A110 Pure biedt een ‘ongefilterde’ rijervaring dankzij de ultieme connectie tussen mens en machine. Het model is voorzien van 17-inch wielen en verregaande gewicht besparende maatregelen, waaronder speciale Sabelt-sportstoelen met een gewicht van slechts 13,1 kg per stuk, waarmee het voertuiggewicht uitkomt onder de 1.100 kg.
Zijn sportieve geaardheid wordt onderstreept door de interieurdelen in mat carbon en leder/microvezel stoelbekleding. Elke A110 Pure is standaard uitgerust met de Mode Selector waarmee kan worden geschakeld tussen de rijmodi Normal, Sport en Track. Climate control, satelliet navigatie, mySPIN smartphone connectiviteit en LED-koplampen en -achterlichten zijn eveneens standaard. Daarmee is de dagelijkse bruikbaarheid niet aangetast door de zoektocht naar zoveel mogelijk rijplezier.
De A110 Légende heeft meer het karakter van een ‘grand tourer’ dankzij extra raffinement en comfortverhogende zaken. Zo zijn de zesvoudig verstelbare comfortstoelen standaard, evenals lederen bekleding in zwart of bruin, een interieurafwerking in glanzend carbon, een Focal-audiosysteem, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. Verder onderscheidt de Légende zich van de Pure met zijn opvallende two-tone 'Légende'-wielen in dezelfde stijl als de wielen van de originele A110 Berlinette 1600S. Er zijn ook twee andere wieldesigns in 18-inch beschikbaar.
Verder is de Alpine A110 Légende te upgraden met tal van optionele zaken, zoals het Focal premium audiosysteem inclusief subwoofer, een actief sportuitlaatsysteem en stoelverwarming. Climate control, satelliet navigatie, mySPIN smartphone connectiviteit en LED-koplampen en -achterlichten is ook hier standaard.




