Williams Martini Racing: "Zo werden we de snelste pit crew in de Formule 1"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 december 2016 19:35
In de afgelopen drie jaar heeft het Williams Martini Racing Team meer dan een seconde van hun snelste pitstoptijd weten te schaven. Dat resulteerde in een waanzinnige snelste tijd van 1,92 seconden in 2016.
<
Hoe wist het team die tijd zo drastisch omlaag te brengen? Het begon door het recentelijk inhuren van menselijkgedragspecialiste Gemma Fisher. Haar inzicht werd gecombineerd met nieuwe biometrische technologie van Avanade. Een gezamenlijke onderneming tussen Microsoft en Accenture, waar Williams F1 zich in 2014 bij aansloot. Volgens Claire Williams, de assistent- teambazin en commercieel directrice van de renstal, vormden de afgelopen achttien maanden een sleutelmoment. "Williams investeerde in nieuwe technologie en dat helpt ons om aan de top te blijven van de autosport en van de geavanceerde techniek", aldus Williams.
Het meerjarige sponsor- en partnerschap betekende voor de Britse equipe dat ze meer informatie kon ontvangen over hoe haar pitcrew presteerde tijdens die cruciale seconden van de pitstop. In het begin werden 4 teamleden van de 22-koppige bemanning uitgerust met een bio-harnas om zo hun hartslag, temperatuur en ademhaling te volgen.
De data werden verzameld en verzonden naar een door Microsoft bestuurde cloud (Azure), daarna verzonden door Microsofts business analytics tools naar het Biometrische analytische dashboard van Avanade. In het kort: Williams F1 kon nu beter de teamleden analyseren voor wat betreft hun lichamelijke conditie, welke hartslag ideaal was tijdens een pitstop en wat tijdens een pitstop het meeste stress veroorzaakte.
"We konden zien dat wanneer we goede pitstops hadden de data overeenkomstig waren, als we langzame pitstops hadden dan zag je overal pieken in de data", aldus Graeme Hackland, hoofd-IT van Williams tegenover Alphr.com. Samen met een fysiologisch onderzoek gebruikten Fisher en Hackland ook videoanalyse: drie camera's om de pitstop te analyseren. Hackland zegt dat al snel alles en iedereen gemonitord werd. Van de auto en de fabrikant tot de ontwerpers en ja, ook de pit crew.
"We hebben driehonderd sensoren op de auto, duizend kanalen aan data en tot dit jaar nul monitoring op personen. En zij zijn toch voor vijftig procent verantwoordelijk voor je prestatie. Ik zie dit de komende jaren alleen maar toenemen."
Ondanks het gebruik van video-opnames en biometrie wil Williams nog meer draagbare technologie en GPS-sensoren gebruiken. Hackland: "We zijn aan het kijken of we ook GPS op mensen kunnen gebruiken. Iedereen die bij de pitstop betrokken is, alle 22. Wat we willen bereiken, is dat iedereen in de pit crew weet dat ze zich kunnen aanpassen, nog voor de auto is gestopt, gebaseerd op die GPS." / Door Mitchell Koolen
Niet vergeten deze keer? Lot voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij!
Hoe wist het team die tijd zo drastisch omlaag te brengen? Het begon door het recentelijk inhuren van menselijkgedragspecialiste Gemma Fisher. Haar inzicht werd gecombineerd met nieuwe biometrische technologie van Avanade. Een gezamenlijke onderneming tussen Microsoft en Accenture, waar Williams F1 zich in 2014 bij aansloot. Volgens Claire Williams, de assistent- teambazin en commercieel directrice van de renstal, vormden de afgelopen achttien maanden een sleutelmoment. "Williams investeerde in nieuwe technologie en dat helpt ons om aan de top te blijven van de autosport en van de geavanceerde techniek", aldus Williams.
Het meerjarige sponsor- en partnerschap betekende voor de Britse equipe dat ze meer informatie kon ontvangen over hoe haar pitcrew presteerde tijdens die cruciale seconden van de pitstop. In het begin werden 4 teamleden van de 22-koppige bemanning uitgerust met een bio-harnas om zo hun hartslag, temperatuur en ademhaling te volgen.
De data werden verzameld en verzonden naar een door Microsoft bestuurde cloud (Azure), daarna verzonden door Microsofts business analytics tools naar het Biometrische analytische dashboard van Avanade. In het kort: Williams F1 kon nu beter de teamleden analyseren voor wat betreft hun lichamelijke conditie, welke hartslag ideaal was tijdens een pitstop en wat tijdens een pitstop het meeste stress veroorzaakte.
"We konden zien dat wanneer we goede pitstops hadden de data overeenkomstig waren, als we langzame pitstops hadden dan zag je overal pieken in de data", aldus Graeme Hackland, hoofd-IT van Williams tegenover Alphr.com. Samen met een fysiologisch onderzoek gebruikten Fisher en Hackland ook videoanalyse: drie camera's om de pitstop te analyseren. Hackland zegt dat al snel alles en iedereen gemonitord werd. Van de auto en de fabrikant tot de ontwerpers en ja, ook de pit crew.
"We hebben driehonderd sensoren op de auto, duizend kanalen aan data en tot dit jaar nul monitoring op personen. En zij zijn toch voor vijftig procent verantwoordelijk voor je prestatie. Ik zie dit de komende jaren alleen maar toenemen."
Ondanks het gebruik van video-opnames en biometrie wil Williams nog meer draagbare technologie en GPS-sensoren gebruiken. Hackland: "We zijn aan het kijken of we ook GPS op mensen kunnen gebruiken. Iedereen die bij de pitstop betrokken is, alle 22. Wat we willen bereiken, is dat iedereen in de pit crew weet dat ze zich kunnen aanpassen, nog voor de auto is gestopt, gebaseerd op die GPS." / Door Mitchell Koolen
Niet vergeten deze keer? Lot voor de Oudejaarstrekking van de Staatsloterij!
- 19-05LIVESTREAM GP van Emilia Romagna: Grand Prix Imola LIVE
- 19-05Valtteri Bottas baalt van Grand Prix Imola: "Niet het makkelijkste weekend"
- 19-05Aston Martin-teambaas Mike Krack teleurgesteld na kwalificatie: "Was een uitdagende dag"
- 19-05Guanyu Zhou opnieuw met lege handen in Imola: "Wordt geen gemakkelijke race"
- 19-05Sauber blikt terug op opnieuw teleurstellende kwalificatie in Imola
- 19-05Het was een van die dagen waarop alles een beetje misging voor Fernando Alonso
- 19-05LIVE F1: waar is de Formule 1 GP van Imola te zien? + SCHEMA
- 19-05UPDATE: wat voor weer wordt het zondag tijdens de Formule 1 in Imola?
- 19-05FOTO'S: 'redemption day' voor Max Verstappen
- 19-05Volledig AANGEPASTE startopstelling F1 Grand Prix Imola: Verstappen op pole, gridstraf voor Piastri
- 19-05TIJDSCHEMA F1 in Imola met Max Verstappen en de andere Nederlanders in de F2, F3 en Porsche SuperCup
- 19-05Lewis Hamilton moedeloos na opnieuw slechte kwalificatie: “Dat begrijpen we niet”
- 18-05Het was niet het resultaat waar Lance Stroll op hoopte: "Het was een beetje teleurstellend"
- 18-05Christian Horner vol verbazing na pole Verstappen: “Wauw! Max kreeg het voor elkaar”
- 18-05Oscar Piastri ontvangt drie plekken gridstraf voor hinderen Kevin Magnussen
- 18-05Lando Norris ziet kansen om Max Verstappen aan te vallen: "We komen steeds dichterbij"
- 18-05Kan Oscar Piastri Max Verstappen verslaan? "Denk wel dat dit kan"
- 18-05Max Verstappen blij en opgelucht na pole in Imola: "Echt niet verwacht"
- 18-05Max Verstappen scoort tegen alle verwachtingen in toch pole in Imola + UITSLAG
- 18-05UITSLAG Kwalificatie Grand Prix van Imola
- 18-05Oscar Piastri over tegenvallende Red Bull: "Dat zien we niet vaak"
- 18-05Pole op komst voor Lando Norris: "Niet overmoedig, maar ook niet te onzeker"
- 18-05Twee rode vlaggen in VT3, Oscar Piastri het snelst, Max Verstappen op P6 + UITSLAG
- 18-05UITSLAG: Derde vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna
- 18-05Guanyu Zhou komt thuis van koude kermis: "Moeilijker dan gedacht"