Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Nyck de Vries wint met de G-Drive Aurus de 4 Hours of Portimão; Beitske Visser P11, Job van Uitert ELMS vice champion 2020!

Uitgegeven door Peter Vader • 2 november 2020 07:07 • Print artikel

De laatste vier uur durende race van het European Le Mans Series seizoen 2020 toonde veel drama en opwinding met Nyck de Vries in de Nr26 G-Drive Racing Aurus 01-Gibson in de hoofdrol, waarbij hij de eerste ELMS-overwinning van het Russische team scoorde sinds Barcelona 2019. Het Duqueine-team stelde hun eerste ELMS-podium ook veilig voor de ELMS 2020-kampioenen van United Autosports, waarbij de Nr22 Oreca vijf podiumplaatsen behaalde uit vijf starts.

ELMS_Rusinov_Jensen_De_Vries_racewinnaars Portimao
Racewinnaars v.l.n.r. Mikkel Jensen, Roman Rusinov en Nyck de Vries

Bij de start van de 4 Hours of Portimão stond de Nr32 United Autosports Oreca van Will Owen op pole en voerde hij het veld van 36 wagens aan bij het aansnijden van de eerste bocht. Roman Rusinov in de Nr26 G-Drive Racing Aurus had echter een geweldige start vanaf de zesde plaats op de grid, en schoof langs Owen aan de buitenkant naar de leiding in Bocht 1. Verderop kwamen Phil Hanson in de Nr22 United Autosports Oreca en de Nr37 Cool Racing Oreca van Alexandre Coigny met elkaar in botsing, nadat de auto van Coigny onverwachts een zijwaartse beweging maakte. Hierdoor werden beide auto's naar respectievelijk de 13e en 22e plek gedropt. De United Autosports Oreca moest bij zijn eerste pitstop zelfs voorzien worden van een nieuwe neus.

ELMS_G_Drive_Aurus
De Nr26 G-Drive Racing Aurus 01-Gibson op weg naar een verdiende overwinning

Rusinov leidde voor Owen totdat de Russische coureur bij Bocht 11 heel wijd ging vanwege een LMGTE Ferrari, waardoor Owen langszij kon komen en de leiding kon pakken. Na tien minuten in de race werd er een Full Course Yellow ingelast, om de Nr66 JMW Ferrari uit het grind te halen bij het uitkomen van Bocht 5. Deze situatie deed verschillende auto's in de pits verdwijnen om van de situatie te profiteren. Rusinov jaagde op Owen, waarbij de Amerikaan ternauwernood voor wist te blijven. Na verschillende inhaalpogingen pakte de Nr26 Aurus toch de leiding met een flitsende inhaalbeweging in Bocht 1 en trok hij meteen een gat van acht seconden, voordat de twee auto's naar de pits gingen voor hun eerste stop. De auto's die onder de Full Corse Yellow hadden gepit, reden nu aan de kop van het veld, met Konstantin Tereschenko in de Nr 30 Duqueine Team Oreca aan kop, voor Phil Hansen in de Nr22 United Autosports Oreca. Mikkel Jensen nam het stuur over van Roman Rusinov en lag op de derde plaats met zijn Nr26 Aurus, met Alex Brundle nu aan het stuur van de Nr32 Oreca. Beitske Visser, die samen reed met Tatiana Calderon en Sophia Floersch, was in haar stint opgerukt van P14 naar P9.

ELMS_Portimao_Owen_Brundle_Uitert_voorop
Job van Uitert eindigde als runner-up in ELMS LMP2-kampioenschap

Een andere Full Course Yellow vond plaats na 80 minuten racen, toen de Nr88 AF Corse Ferrari in de laatste bocht in het grind reed en opnieuw verschillende auto's van de gelegenheid gebruik maakten om de pitstraat in te gaan. Mikkel Jensen reed nu aan de leiding voor G-Drive Racing, met de Nr22 Oreca op de tweede plaats met Filipe Albuquerque aan het stuur. De Portugese coureur had 20 seconden achterstand op Jensen, maar had zijn teamgenoot Alex Brundle vlak achter hem jagend om zijn positie over te nemen. Een aantal ronden hadden de twee het flink met elkaar aan de stok, waarbij ze wel voorzichtig waren om niet over elkaar te struikelen. Uiteindelijk wist Brundle voorbij te gaan aan Albuquerque, om in de volgende ronde te pitten voor brandstof. De Nr26 Aurus kwam ook in de pit, dus Albuquerque ging aan de leiding van zijn thuisrace totdat hij tien minuten later moest pitten. De Safety Car werd ingezet met nog 90 minuten te gaan, nadat de achterband van de Iron Lynx Ferrari Nr60 lek ging bij de ingang van de pit en puin over de baan verspreidde. Bij de herstart werd de race weer hervat, waarbij Jensen het stuur overhandigd had aan Nyck de Vries, die 13 seconden voorsprong had op Albuquerque, die op zijn beurt 6 seconden voor lag op Jonathan Hirschi in de Nr30 Duqueine Oreca en de Nr32 United Autosports Oreca, waarvan Job Van Uitert het stuur in handen had.

ELMS_Portimao_Owen_Brundle_Van_Uitert_United_Autosports
De Nr32 van Job van Uitert, Will Owen en Alex Brundle onderweg in de Oreca 07-Gibson van United Autosports

De laatste pitstops vonden plaats in de laatste 20 minuten waarbij De Vries op de baan terugkwam voor Tristan Gommendy in de Nr30 Oreca, met Phil Hansen nu weer achter het stuur van de Nr22 United Autosports Oreca. Hansen had een voorsprong van tien seconden op Job van Uitert in de Nr32 Oreca, wat goed genoeg was voor de Nederlandse coureur om de plek van Vice Champions voor zichzelf op te eisen en zodoende Will Owen, Alex Brundle en United Autosports een 1-2 te geven in het kampioenschap. Nyck De Vries passeerde de zwart-wit geblokte vlag als racewinnaar met zijn Nr26 G-Drive Racing Aurus, om daarmee zijn eerste ELMS LMP2-overwinning te claimen en het Russische team de eerste overwinning van het seizoen 2020 te bezorgen.

ELMS_Portimao_Beitske_Visser_Richard_Mille
Elfde plaats voor Beitske Visser, Sophia Floersch en Tatiana Calderon

Ook Beitske Visser sloot haar race af met een uitstekende elfde plaats. Na de kwalificatie op zaterdag was het nog hard werken voor de monteurs van het Richard Mille Racing Team vanwege motorische problemen waardoor er een motorwissel moest worden uitgevoerd. Op zondag was het allemaal weer in orde en kon Beitske Visser de start voor haar rekening nemen. Ze reed de Oreca 07 Gibson van P14 naar P9, waarna haar teamgenoten Sophia Floersch en Tatiana Calderon de klus afmaakten en het geheel vrouwelijke team op de elfde plaats overall wist te eindigen. Een puike prestatie van de dames! Sowieso een goeie dag voor de Nederlanders, met een topprestatie van Nyck de Vries en een welverdiende runner up positie in het kampioenschap voor Job van Uitert!

Uitslag 4 Hours of Portimão, European Le Mans Series, 1 november 2020:



RaceXpress Youtube

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS