Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Nieuw BMW-bommetje, de M4 GT3, maakt komend weekend zijn debuut op de Nürburgring!

Uitgegeven door Peter Vader • 23 juni 2021 08:11

BMW M Motorsport heeft begin juni zijn nieuwste racewagen onthuld, de BMW M4 GT3! De circuitauto bevindt zich momenteel in de laatste testfase en heeft tot nu toe meer dan 14.000 km aan testkilometers verzameld, wat overeenkomt met 70 uren op de baan. Komend weekend maakt hij op 26 juni zijn racedebuut tijdens de Nürburgring Langstrecken-Serie. De nieuwe BMW’s verschenen al in de baan op het circuit van Spa-Francorchamps tijdens de TotalEnergies 24 Hours of Spa Test Days. Nick Yelloly, Marco Wittmann en Augusto Farfus deden de testtaken in Spa uitvoeren, er zullen zeker veel ogen op deze auto gericht zijn!

1_BMW_M4_GT3

De nieuwe M4 GT3 vervangt de M6 GT3, en de cijfers die hij realiseert zijn behoorlijk indrukwekkend. Het vermogen komt van een speciale P58 3,0-liter zescilinder-in-lijnmotor (in feite een verbeterde S58) met M TwinPower Turbo, die tot 590 pk en 700 Nm koppel kan leveren. Dit maakt het tot de krachtigste racemotor sinds de BMW M1. De oude race-M6 GT3 had een 4,4-liter V8 P63 die maar liefst 580 pk produceerde. Het gebruik van een zescilinder in plaats van een V8 bespaart 40 kg, met een betere gewichtsverdeling.

2_BMW_M4_GT_3

De motor is uitgerust met dry-sump smering, nieuw carter, cilinderkop, drijfstangen, krukas en krukasaandrijving. Verder is er een specifieke olietank met geïntegreerde olie/waterwisselaar, inlaatsysteem met laadverdeling en twee vlinderkleppen, uitlaatsysteem met laadcyclusverdeling en een nieuwe elektro hydraulische koppeling.

Het interieur c.q. cockpit voldoet aan de FIA-voorschriften en er is een nieuw airconditioningsysteem dat twee keer zo krachtig is als de oude M6 GT3. De positie van het stuur, de pedalen en de middenconsole kunnen worden aangepast aan bestuurders van verschillende lichaamsbouw.

3_BMW_M4_GT3

De eerste race van de BMW M4 GT3 vindt plaats op 26 juni in de vierde ronde van de Nürburgring Langstrecken-Serie: de vier uur durende 52e Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy! "Het ontwikkelingswerk aan de BMW M4 GT3 is nu bijna afgerond en het wordt hoog tijd om het voertuig in zijn BMW M Motorsport-kleurenschema te presenteren en zo de laatste spurt naar de eerste races in te luiden", zegt Markus Flasch, directeur van BMW M GmbH, die vervolgt: "De nieuwe BMW M4 Competition met een gecombineerd brandstofverbruik: 10,2 - 9,9 l/100 km volgens WLTP, 10,2 l/100 km volgens NEDC; gecombineerde CO2-uitstoot: 233 - 227 g / km volgens WLTP, 234 g / km naar NEDC, biedt de perfecte basis voor de BMW M4 GT3, waarvan de motor vanaf het begin is ontworpen voor gebruik op het circuit. Dit onderstreept hoe weg- en racewagenontwikkeling bij BMW M GmbH altijd hand in hand gaan. Het nieuwe voertuig biedt state-of-the-art technologie, mede dankzij onze technologiepartners. Ze behoren tot de besten in hun respectievelijke vakgebieden en we zijn erg blij dat ze ons met hun speciale knowhow en hun componenten bij de ontwikkeling van de BMW M4 GT3 ondersteunen. Dat is de perfecte basis voor een succesvolle nieuwe racewagen."

4_BMW_M4_GT3

De BMW M4 GT3 heeft sinds begin 2020 vele ontwikkelingsstadia doorgemaakt. Dit begon virtueel met CAD- en CFD-simulaties en ging verder met het gebruik van de motor op de testbank, de constructie van de testcarrosserie en het werk in de windtunnel. Een mijlpaal was de uitrol op 18 juli 2020. Hierna volgden talloze testritten op verschillende circuits, waarbij veel verschillende BMW-fabrieksrijders hun waardevolle bijdrage leverden. In december 2020 presenteerde Philipp Eng het stuur van de BMW M4 GT3, ontwikkeld in samenwerking met FANATEC als onderdeel van het BMW SIM Live Event. Het is de eerste ter wereld die zonder aanpassingen in zowel het echte racevoertuig als de simulator kan worden gebruikt.

5_BMW_M4_GT3

Het testwerk werd in 2021 voortgezet op het Circuito Monteblanco in Zuid-Spanje, Almeria en op de Nürburgring-Nordschleife. Er zijn momenteel ruim 14.000 testkilometers - dat komt overeen met ruim 70 uur reistijd - te boeken. Over deze afstand werkten de ingenieurs van BMW M Motorsport intensief aan rijeigenschappen en betrouwbaarheid op weg naar optimale racevolwassenheid. Het doel: een aanzienlijke verlaging van de runtime-kosten en onderhoudsinspanningen in vergelijking met het vorige model. Na de presentatie en de racepremière in juni staan zowel verdere tests als races op het programma voordat de BMW M4 GT3 wordt afgeleverd bij de eerste klanten, die er in 2022 wereldwijd mee van start gaan.

6_BMW_M4_GT3

De opvolger van de BMW M6 GT3 biedt met name de grootste vooruitgang op drie gebieden: rijeigenschappen, kostenefficiëntie en handling. Het rijgedrag en de cockpituitrusting van de BMW M4 GT3 zijn ook prettiger voor amateurrijders, het voertuig heeft minder bandenslijtage en biedt meer consistentie. Aanzienlijk lagere bedrijfskosten en langere onderhoudsintervallen voor motor en transmissie zijn doorslaggevende economische factoren. De bediening wordt veel gemakkelijker gemaakt door het feit dat veel basisinstellingen direct op het stuur kunnen worden gedaan zonder dat een externe laptop hoeft aan te sluiten.

7_BMW_M4_GT3

De aanschafprijs van de BMW M4 GT3 begint bij 415.000 euro netto, dat is 4.000 euro onder de prijs van de voorganger BMW M6 GT3 en op gelijke voet met de concurrentie. Het “Wedstrijdpakket” is optioneel af fabriek tegen meerprijs leverbaar. Dit omvat handige optionele functies die speciaal zijn geïntegreerd en getest voor gebruik in langeafstandsvluchten. Als bijzonder extraatje biedt het pakket een exclusieve trainingsdag in de eigen BMW M4 GT3-simulator van het bedrijf.

8_BMW_M4_GT3

Wil je er één voor je team? De verkoopprijs bedraagt 415.000 euro, zo'n 4.000 euro minder dan zijn voorganger, de M6 GT3. Er is ook een specifiek wedstrijdpakket beschikbaar dat een exclusieve trainingsdag omvat met een simulator die de BMW M4 GT3 natuurgetrouw nabootst. Gelijk maar even naar de dichtstbijzijnde BMW M-dealer?

9_BMW_M4_GT3

Bekijk onderstaande YouTube-video van bijna 3 minuten en luister naar de introductie en beschrijving van Markus Flasch, directeur van BMW M GmbH, van de nieuwe BMW M4 GT3:

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS