Formule 1

Red Bull-adviseur veroordeelt de 'echt serieuze' situatie die de titeluitdaging van Max Verstappen beïnvloedt

Uitgegeven door Peter Vader • 18 mei 2021 18:31

Red Bull-adviseur Helmut Marko eist dat er naar de baanlimieten wordt gekeken. Hij heeft opnieuw geëist dat de FIA hiernaar kijkt en de hekele zaak aanpakt nadat een reeks incidenten Max Verstappen tot dusver tijdens het seizoen heeft getroffen, waardoor hij belangrijke punten heeft verloren aan Lewis Hamilton in het klassement van de coureurs. Met name Max Verstappen heeft de regels voor baanlimieten overtreden, een overwinning in Bahrein opgegeven en een kampioenspunt verloren toen zijn snelste rondetijd in Portugal werd weggevaagd.

Max_Verstappen_Helmut_Max_Christian F1 Red Bull

Vreemde beslissing
Aan het einde van de race leek het erop dat Verstappen een belangrijk extra punt in het klassement van de coureur had gepakt voor de snelste ronde van de race. Maar terwijl de coureurs in het parc fermé uit hun auto stapten, verscheen er een bericht van de racecontrole dat zijn rondetijd was verwijderd nadat werd aangenomen dat hij de baanlimieten had overschreden. Destijds noemde Max Verstappen de beslissing "vreemd" en beweerde dat de FIA die bocht niet had gecontroleerd op baanlimieten. "Werkelijk?" riep de Hollander uit. "Dat is een beetje vreemd, want ze controleerden de baanlimieten in bocht 14 niet, maar wat dan ook."

Frustrerend debat
Destijds veroordeelde de Red Bull-teambaas Christian Horner de "brute" baanlimieten die hen negatief hadden beïnvloed. "Het debat over de limieten van de hele baan is gewoon frustrerend", zei Horner in een bericht van express.co.uk en vervolgde: "Het is wreed voor ons geweest tijdens de eerste drie evenementen. De overwinning in Bahrein, de pole position gisteren en nu de snelste ronde. Het is dus behoorlijk duur voor ons geweest. Lando Norris passeerde Checo terwijl volledig van de baan was. Nogmaals, een ander nummer beperkt de inconsistentie. We hebben niet gezien dat iemand anders de straf kreeg die Max vandaag kreeg. Anders zou hij die snelste ronde hebben behaald."

“Je moet stoppen met…”
In een gesprek met motorsport-magazin.com zegt Marko dat het iets belangrijks is dat snel moet worden aangepakt. "Nu komen we tot iets heel ernstigs: je moet stoppen met deze regels met betrekking tot de witte lijnen", legde hij uit. “Het kan niet zo zijn dat je er eenmaal over kunt rijden en dan weer eenmaal niet. We zouden moeten rijden op circuits met grind en gras, want je wordt gestraft als je van de baan rijdt. Anders is het als een uitnodiging voor de coureurs." Daarna vervolgde de Red Bul-adviseur: "We hebben het nu overal. Het is een combinatie van veiligheidsdenken en andere vereisten, bijvoorbeeld MotoGP. Zelfs de uitloopzone van de Parabolica (Circuit Monza, red.) is bestraat. Je zou daar eigenlijk een grindbed kunnen neerleggen, waar de coureur zich dan langzaam weer naar buiten moet banen. Ik weet niet hoe het tot stand kwam. Op een gegeven moment werd het een gebruik om de veiligheid te vergroten. Dit is een heel storend onderwerp geworden.”

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS