Formule 1

MUST SEE: Alle feiten over de Grand Prix van Miami op een rij

Uitgegeven door Frank Korsel • 3 mei 2023 12:30

Komend weekend staat de Grand Prix van Miami op het programma in de Formule 1. Het wordt de tweede race die wordt verreden op het Miami International Autodrome, de eerste race werd gewonnen door Max Verstappen. Bekijk hieronder meer feiten over de Grand Prix van Miami.

Grand Prix Miami fast facts

-Het 5.412 km lange Miami International Autodrome is de 11e baan die een Grand Prix in de VS organiseert. Later dit jaar zal het circuit in Las Vegas de 12e worden.

-De baan in Miami staat hoog aangeschreven wat betreft de topsnelheden die worden behaald in vergelijking met andere circuits, waarbij alleen Monza, het Circuit Hermanos Rodriguez in Mexico en het nieuwe circuit van Las Vegas hogere topsnelheden verwachten dit seizoen. Miami en Baku behoren tot de circuits met de grootste gevoeligheid voor luchtweerstand. Dit komt mede door de noodzaak om de auto te optimaliseren voor het 1,28 km lange rechte stuk tussen bochten 16 en 17.

-De omgevingstemperatuur zal naar verwachting oplopen tot en mogelijk hoger zijn dan 30°C. Dit is de op één na hoogste verwachte omgevingstemperatuur van het jaar na Qatar, en voor Singapore.

-De Grand Prix van vorig jaar had vergelijkbare omstandigheden waarbij George het beschreef als "een brute race". Dit kwam deels door de hoge omgevingstemperaturen, maar ook door de luchtvochtigheid.

-Er zijn enkele kleine aanpassingen gedaan aan de baan na de eerste editie van de Miami Grand Prix vorig jaar. Zo is de baan opnieuw geasfalteerd met een nieuw aggregaat voorafgaand aan de race van dit jaar, wat de grip voor de coureurs verbetert met als doel het vergroten van de mogelijkheden om in te halen. De positie van sommige Tecpro-barrières, samen met ribbelstroken, is ook aangepast voor het weekend.

-Buiten de baan zijn de teamhospitality-units binnen de paddock verplaatst naar het veld binnen het Hard Rock Stadium. Er is ook een nieuw Paddock Club-gebouw gebouwd.

-De baan is op sommige plaatsen erg smal, met name in het laatste gedeelte, wat de kans op Safety Cars en Virtual Safety Cars vergroot. Sector één heeft snellere, lange bochten en het middelste gedeelte is een strakkere, kronkelige sectie. Sector drie wordt gedomineerd door het lange rechte stuk en de hairpin-bocht bij bocht 17.

-De lay-out van de baan vormt een uitdaging voor de afstelling van de auto, waarbij downforce nodig is voor de snelle bochten aan het begin van de ronde (T1 tot T8) en vooral de kronkelige T11-T16, maar zonder luchtweerstand op de twee zeer lange rechte stukken. Goede mechanische grip/tractie bij lage snelheid is hier van cruciaal belang voor de rondetijd, omdat T8, T16, T17 allemaal bochten zijn met lage snelheid die leiden naar lange rechte stukken.

-Het donkere nieuwe asfalt, de warme omgevingstemperatuur en het vrij abrasieve (van jetwash) oppervlak leiden tot zeer hoge bandentemperaturen, waardoor bandenbeheer in de race een noodzakelijke uitdaging is. Vorig jaar zagen we één Virtual Safety Car en één reguliere Safety Car.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS