Formule 1

In Spanje wordt het bandenmanagement erg belangrijk voor Max Verstappen: "Met dit nieuwe en gladdere asfalt..."

Uitgegeven door Peter Vader • 10 mei 2019 12:00

Max Verstappen maakt zich op de voor de GP van Spanje. Met de Honda-motor gaat het voorspoedig, maar ook de banden eisen de nodige aandacht. Hopelijk werken alle upgrades die Red Bull naar Spanje heeft meegenomen. In Bakoe kreeg Max na de virtual safetycar zijn banden niet meer helemaal op de optimale bedrijfstemperatuur. “Dat is dit jaar, met de dunnere banden veel lastiger. Zeker op een stratencircuit als Baku, waar het opwarmen van de banden altijd al lastiger is dan gewoonlijk. Dat zou hier in Barcelona beter moeten gaan. De banden zijn niet eenvoudig te doorgronden, want het is lastig om ze in het juiste window te krijgen. Daarbuiten zijn ze heel gevoelig. Hier in Barcelona ging het eerst altijd om de achterbanden als belangrijkste factor, maar met dit nieuwe en gladdere asfalt, is het gevoel iets anders. Dus nu kan het om de voor- of juist achterbanden gaan. Dat hangt ook af van de weersomstandigheden zoals de wind en temperatuur.”

Red Bull F1 pits mechanics working

“Inhalen is niet gemakkelijk op Barcelona. Volgens mij moet je sowieso anderhalve seconde sneller zijn dan je voorganger en dan ook nog een hogere topsnelheid hebben, om echt te kunnen inhalen. In die zin is deze race gewoonlijk niet de allerspannendste. Maar zo heb ik mijn eerste wedstrijd hier ook gewonnen. Als inhalen hier makkelijk zou zijn, was dat niet gebeurd.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS