Formule 1

Helpt Honda Max Verstappen naar de titel? Honda bouwt afscheidsmotor als cadeau voor Red Bull

Uitgegeven door Peter Vader • 23 juni 2021 10:13

Het hoofd van Honda's F1-operatie zegt dat de fabrikant nog steeds een nieuwe krachtbron ontwikkelt voor Red Bull en Max Verstappen voor 2022, ondanks hun op handen zijnde vertrek uit de F1. Het nieuws over de terugtrekking van Honda uit de F1 veroorzaakte destijds problemen voor Red Bull, waardoor ze geen leverancier van een krachtbron meer hadden, aangezien de F1 op weg is naar nieuwe regelgeving in 2022. Maar in plaats van klant te worden van een rivaal, is Red Bull Powertrains opgericht met het team dat Honda's intellectuele eigendom heeft gekocht en personeel heeft aangenomen om deel uit te maken van de volgende fabrikant van motorunits in de Formule 1.

Max_Verstappen_en_Masashi_Yamamoto_F1_Red_Bull_Honda

Ontwikkelen nieuwe krachtbron
Honda F1-chef Masashi Yamamoto onthulde dat de motorleverancier nog steeds een nieuwe krachtbron ontwikkelt voor 2022, inclusief het gebruik van duurzame E10-brandstof - een biobrandstof die 10% van de brandstofmix van een motor uitmaakt - die vanaf volgend seizoen verplicht zal worden. "Daar hebben we het over", zei Yamamoto tegen Auto Hebdo. “Persoonlijk vind ik het jammer dat we de Formule 1 verlaten. Ik had graag gezien dat Honda was gebleven, maar ik respecteer en begrijp de beslissing die is genomen. Ik ben ervan overtuigd dat we er alles aan hebben gedaan om te concurreren met Mercedes. Red Bull heeft ons ook de kans gegeven om met deze nieuwe motor het meeste uit ons afgelopen seizoen te halen. De motoren liggen nu qua vermogen heel dicht bij elkaar. De verschillen zitten nu vooral in de baan en de omstandigheden. We moeten de motor dus blijven ontwikkelen.”

“Zeer, zeer dapper”
Honda's motorenchef zei dat de Japanse fabrikant besloot de Formule 1 te verlaten omdat het bedrijf als geheel op weg was naar het op grote schaal toepassen van elektrische technologie in hun auto's. "Daar zullen we meer ingenieurs voor inzetten", zegt Yamamoto. McLaren-CEO Zak Brown beschreef eerder Red Bull's stap om hun eigen motorfabrikant te worden als "zeer, zeer dapper", maar het team is er al in geslaagd om ongeveer 15 personeelsleden van de motoractiviteiten bij Mercedes weg te kapen, om zodoende hun team te versterken.

Overstappen van werknemers
Wat Honda betreft, Yamamoto heeft ondertussen niet uitgesloten dat het bestaande personeel van de Honda-F1 motoren afdeling de overstap maakt om onderdeel te worden van Red Bull Powertrains. Maar tot nu toe is er in dat opzicht (nog) niets gebeurd. Het zou in ieder geval een goede ontwikkeling zijn, nu in de praktijk de titelkansen van Red Bull en Max Verstappen snel toenemen vanwege de uitstekend functionerende Honda-krachtbron. "Op dit moment zijn er geen concrete plannen voor de werknemers om over te stappen naar Red Bull, maar dat zou aan het einde van het seizoen kunnen veranderen", zei hij Yamamoto.

Max_Verstappen_Homda_logo_podium_GP_Oostenrijk_2019

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS