Christian Horner ziet grote '70-jarige achterstand' in komende strijd met Ferrari
Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 april 2024 18:01
Red Bull-baas Christian Horner gelooft dat zijn nieuwe motorafdeling vecht tegen een '70-jarig nadeel' ten opzichte van sommige rivalen. Red Bull gaat in 2026 de F1 in als een zelfstandige motorfabrikant sinds de oprichting van 'Red Bull Powertrains' na het officiële vertrek van Honda als leverancier van motoren.
Red Bull was gedwongen om op zoek te gaan naar een nieuwe motorleverancier na het vertrek van Honda eind 2021. Hoewel er een deal werd gesloten met Honda om motorblokken te blijven leveren omdat er een motorstop werd ingevoerd die uitgebreid onderzoek en ontwikkeling overbodig maakte, was er een nieuwe regeling nodig voor de nieuwe regelgevingscyclus die in 2026 begint.
Honda heeft sindsdien de beslissing om te vertrekken teruggedraaid en een nieuwe leveringsovereenkomst gesloten met Aston Martin om officieel terug te keren als leverancier, maar Red Bull moest maatregelen nemen om zijn concurrentiepositie te beschermen zonder Honda's samenwerking.
Red Bull, dat waarschijnlijk geen Ferrari- of Mercedes-leverancier zou kunnen worden en niet opnieuw met Renault wilde samenwerken, richtte zijn eigen 'Red Bull Powertrains' op en zal, met de komst van Ford als partner, vanaf 2026 een onafhankelijke fabrikant van chassis en motoren zijn.
Dit betekent dat Red Bull zich bij Ferrari, Mercedes en Renault/Alpine voegt als fabrikant van beide en niet langer afhankelijk zal zijn van een afnemer van motoren.
Een nieuwe krachtbron uit het niets creëren is geen geringe inspanning en Horner lachte toen hij erop wees dat sommige rivalen van Red Bull hun eigen motoren hebben gemaakt vanaf de allereerste dag dat ze in de F1 reden. “We zitten in een steile leercurve, waarin we zeventig jaar in het nadeel zijn ten opzichte van Ferrari”, zei hij, wijzend op de lange traditie van de Italiaanse fabrikant in de F1, die al sinds 1950 zijn eigen motoren maakt.
"Maar we hebben een geweldige groep mensen. We passen dezelfde filosofie toe op de motor als op het chassis - het is een andere uitdaging. Er zijn geen garanties met de motor en we weten niet waar anderen staan met deze nieuwe regels."