Toyota Gazoo Racing viert wereldwijd succes op thuisrace
Uitgegeven door Deni Volkers • 5 november 2022 15:03 • Print artikel
Het TOYOTA GAZOO Racing World rally Team krijgt de kans om zijn enorm succesvolle seizoen 2022 op de thuiswegen te vieren wanneer het FIA World rally Championship op 10-13 november terugkeert naar rally Japan.
Het eerste bezoek van het kampioenschap aan Japan sinds 2010 is de eerste keer dat een Toyota WRC-fabrieksteam een ronde van het kampioenschap in eigen land rijdt. TGR WRT komt daar aan, na de vorige twee rondes een clean sweep van kampioenstitels te hebben behaald: Kalle Rovanpera werd vorige maand in Nieuw-Zeeland samen met co-rijder Jonne Halttunen gekroond tot de jongste coureurskampioen ooit, waarna het team twee weken geleden in Spanje de constructeurstitel veroverde.
Rovanperä doet voor het eerst mee in Japan, net als zijn teamgenoot Elfyn Evans. De line-up van TGR WRT wordt gecompleteerd door Sebastien Ogier, die in 2010 de meest recente editie van de rally Japan won en de laatste twee van zijn acht wereldtitels met Toyota won voordat hij dit seizoen niet meer fulltime meedeed. Na de overwinning in Spanje met Benjamin Veillas krijgt Ogier in Japan gezelschap van de jonge, opkomende bijrijder Vincent Landais.
TGR WRC Challenge Program-rijder Takamoto Katsuta krijgt ook de kans om voor het eerst deel te nemen aan zijn thuisronde van het WRC na een sterke en consistente campagne gedurende het hele seizoen onder de vlag van TGR WRT Next Generation.
Terwijl rally Japan eerder werd verreden als een gravelwedstrijd op het noordelijke eiland Hokkaidō, zal de terugkeer plaatsvinden op asfaltwegen op het grootste eiland, Honshu. De etappes vinden voornamelijk plaats in de bergen van de prefecturen Aichi en Gifu op zeer veeleisende wegen die technisch en smal van karakter zijn. Veel secties lopen door bossen met steeds wisselende grip.
Het servicepark bevindt zich in het Toyota Stadium in Aichi, vlakbij de stad Nagoya. Zowel de shakedown als de openingsetappe van donderdagavond vinden plaats in het nabijgelegen Kuragaike Park. Vrijdag wordt de langste dag van de rally met 130,22 wedstrijdkilometers over twee lussen van drie etappes ten noordoosten van Toyota City. Zaterdag volgt een drietal herhaalde etappes in het zuidoosten, plus twee passages van een superspeciale etappe in Okazaki City om de dag af te ronden. In totaal vijf proeven vormen de slotdag op zondag, beginnend en eindigend met de Asahi Kougen proef waar de Power Stage, die de rally afsluit, plaatsvindt.
Op zijn thuisrally zal TOYOTA GAZOO Racing ook twee conceptauto's demonstreren. Beide auto's zullen voorafgaand aan SS13 op zaterdag in Okazaki worden bestuurd door twee legendarische rallyrijders. De GR YARIS Rally2 Concept wordt voor het eerst onthuld tijdens rally Japan. Het is een conceptwagen die wordt ontwikkeld volgens het Rally2-reglement dat een populaire en competitieve categorie vormt waarin veel teams deelnemen, met als doel volledig betrokken te raken bij de klantensport in zowel rally als racing. De GR YARIS H2, een experimenteel concept dat waterstof gebruikt als brandstof voor een verbrandingsmotor, zal ook zijn prestaties tonen na zijn debuut tijdens de rally van Ieper in België in augustus. Juha Kankkunen zal de GR YARIS Rally2 Concept besturen, terwijl een andere viervoudig wereldkampioen Tommi Mäkinen de GR YARIS H2 zal besturen.
Als onderdeel van Toyota's initiatieven om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken om koolstofneutraliteit te bereiken en een duurzame motorsportindustrie te ontwikkelen, zal schone energie afkomstig van waterstofbrandstofcellen worden gebruikt in het servicepark in het Toyota Stadium en op de Okazaki-etappe, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de ervaring die is opgedaan in de Super Taikyu Racing series in Japan en tijdens de Ieper rally België.
Quotes:
Jari-Matti Latvala (Team Principal)
"De terugkeer van rally Japan in het WRC is iets waar we al lange tijd naar uitkijken en het wordt erg spannend voor ons om mee te doen aan de thuisrally van TOYOTA GAZOO Racing. Na zo'n geweldig seizoen voor ons team zal het geweldig zijn om er met wat minder druk heen te gaan, om er echt van te genieten en met onze GR YARIS Rally1 HYBRID een show voor de fans neer te zetten en te proberen een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. We moeten voorbereid zijn op wat een zeer uitdagende rally lijkt te worden op bochtige bergwegen die op sommige plaatsen echt smal zijn, en met herfstomstandigheden en bladeren op de weg die het voor de rijders lastig zullen maken met veel gripwisselingen."
Sébastien Ogier (coureur auto 1)
"Ik ben erg enthousiast voor rally Japan. Het was de afgelopen twee jaar een behoorlijke teleurstelling dat deze rally moest worden afgelast, want we zien het absoluut als een hoogtepunt voor ons als TOYOTA GAZOO Racecoureurs. Ik hou van het land zelf en heb er goede herinneringen aan: Ik heb er pas één keer eerder meegedaan, maar dat was een overwinning, dus er is ook enige druk om te proberen mijn 100 procent record te behouden! Deze rally zal echter totaal anders zijn dan voorheen en waarschijnlijk veeleisend in vergelijking met wat we tot nu toe hebben gezien. Maar ik hou altijd van de uitdaging van een compleet nieuwe rally waar iedereen vanaf nul begint en zich zo snel mogelijk moet aanpassen. Ik weet zeker dat het een bijzondere ervaring wordt en ik kijk ernaar uit."
Elfyn Evans (coureur auto 33)
"Ik denk dat het hele team ernaar uitkijkt om eindelijk de kans te krijgen om deel te nemen aan rally Japan. Natuurlijk zal het doel zijn om te proberen een goed resultaat te behalen op thuisgrond voor TOYOTA GAZOO Racing. Persoonlijk was de laatste ronde in Spanje niet de beste voor mij, maar hopelijk kunnen we de rally in Japan gebruiken om wat verbeteringen te vinden en ons op een goede manier voor te bereiden op volgend jaar. Ik was er in 2019 om enkele van de etappes rond het gebied van de rally te verkennen en van wat ik me herinner waren de wegen erg veeleisend met secties die extreem bochtig en smal waren en andere die meer snel en vloeiend waren, dus er zullen waarschijnlijk veel karakterveranderingen zijn om mee om te gaan tijdens de rally."
Kalle Rovanperä (coureur auto 69)
"Het wordt erg leuk om eindelijk naar rally Japan te kunnen gaan, en zeker na een seizoen zoals we dit jaar met het team hebben gehad met zulke goede resultaten en de kampioenschappen al in de zak. Het betekent dat het team meer ontspannen naar Japan kan gaan en kan genieten van deze thuisrally, en we zullen proberen hard te pushen en hopelijk aan het eind een heel goed resultaat neer te zetten. Ik heb daar drie jaar geleden een aantal etappes gezien en ik denk dat het een heel lastig evenement wordt. Er zijn een aantal bredere en gladdere wegen, maar ook een aantal zeer smalle bosgedeelten die ook behoorlijk vuil kunnen zijn. Het wordt dus een moeilijke verkenning voor de rally met wegen die we niet gewend zijn en veel nieuwe pacenotes om te schrijven."