PREVIEW - Hyundai weigert op te geven: volle aanval op Toyota in thuisland bij de Forum 8 Rally Japan
Uitgegeven door Peter Vader • 6 november 2025 09:20
De strijd om de wereldtitel lijkt gestreden, maar bij Hyundai brandt het vuur nog volop. Terwijl rivaal Toyota al feestviert, trekt het Koreaanse merk met volle kracht ten aanval in de seizoensfinale in Japan. Niet alleen om eer te redden, maar ook om te bewijzen dat het gat met de kampioen snel kleiner wordt.
Gaat Hyundai komend weekend voor vuurwerk zorgen in het thuisland van Toyota bij de Forum 8 Rally Japan?
Laatste kans op glorie
De wereldtitel bij de constructeurs is al beslist, maar Hyundai weigert de handdoek te gooien. Toyota greep zijn vijfde kampioenschap op rij met nog twee wedstrijden te gaan, maar in het slotstuk van het seizoen – de FORUM8 Rally Japan – ligt voor Hyundai nog genoeg op het spel. De smalle, listige asfaltwegen in Japan vormen het toneel van een alles-of-niets-poging van de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Tanak krijgt volle steun
Hoewel de strijd om de rijders¬titel vrijwel beslist lijkt, geeft Hyundai-topman Andrew Wheatley de hoop niet op. Ott Tänak staat weliswaar vijftig punten achter op Toyota’s koploper Elfyn Evans, maar het team blijft strijden. “Het is 100 procent duidelijk dat we alles op alles zetten om Ott de beste kans te geven om zo dicht mogelijk bij die titelstrijd te blijven,” aldus Wheatley. Hij weet dat het lastig wordt, maar benadrukt dat ook Toyota geen gemakkelijke opgave wacht: “We moeten realistisch zijn. Het wordt moeilijk, maar dat geldt net zo goed voor de drie Toyota-rijders. Wij zullen er staan en elk foutje van hen proberen te benutten.”

Ontwikkeling boven alles
Naast de titelstrijd ziet Hyundai in Japan vooral een kans om waardevolle data te verzamelen. De focus ligt op de voorbereiding richting het seizoen van 2026. Tänak rijdt met de oudere i20 N, terwijl teamgenoten Thierry Neuville en Adrien Fourmaux de nieuwste, flink verbeterde versie besturen. “We kijken naar Rally Japan om onze prestaties op asfalt verder te ontwikkelen,” legt Wheatley uit. “De vooruitgang sinds de Central European Rally is bemoedigend, maar we moeten het gaspedaal ingedrukt houden tot de laatste meter.”

"We hebben het gat gehalveerd"
Asfaltrally’s waren lange tijd een pijnpunt voor Hyundai, maar volgens Wheatley is de kloof met Toyota flink kleiner geworden sinds het voorjaar. “Het voelt zeker alsof we vooruitgang hebben geboekt,” zegt hij. “We komen van de Central European Rally met snelste tijden terug. Het is nog niet perfect, maar we hebben het gat met Toyota waarschijnlijk gehalveerd.” De sportdirecteur prijst vooral het teamwork binnen de fabriek: “Er zit enorm veel talent en passie in dit team. Het is een grote klus, maar we blijven duwen.”





Bron foto’s: motorsport.hyundai.com en Red Bull Content Pool



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




