PREVIEW Central European Rally - Drie landen, één doel: Toyota, Evans en Ogier vechten om titel op glad herfstasfalt
Uitgegeven door Peter Vader • 16 oktober 2025 15:32
Toyota Gazoo Racing kan komend weekend tijdens de Central European Rally (16 – 19 oktober) de FIA World Rally Championship-constructeurstitel van 2025 veiligstellen. De Japanse formatie verdedigt een voorsprong van 125 punten op Hyundai en hoeft alleen te voorkomen dat het meer dan vijf punten minder scoort dan de Zuid-Koreanen om zijn vijfde titel op rij binnen te halen. Hyundai’s titelkansen rusten op de schouders van 2024-wereldkampioenen Thierry Neuville en Adrien Fourmaux. Ott Tänak is door het team niet langer genomineerd voor constructeurspunten, omdat Hyundai zich volledig focust op zijn individuele titelstrijd.

Strijd der teamgenoten
De rally belooft ook vuurwerk in het rijderskampioenschap, met Sébastien Ogier en Elfyn Evans die in gelijkwaardige Toyota's in een zinderende tweestrijd zijn verwikkeld, gescheiden door slechts twee punten. Ogier arriveert in Duitsland als leider, na zijn overwinning in Chili, zijn 66e WRC-zege, die hem een perfecte 35 punten opleverde. Waar het openen van de weg op gravel doorgaans een groot nadeel is, zou het op het herfstachtige asfalt van Centraal-Europa juist in het voordeel van Ogier kunnen uitpakken.
Sebastien Ogier, de 41-jarige Fransman jaagt op een record-evenarende negende wereldtitel
Ogier ruikt geschiedenis
De 41-jarige Fransman jaagt op een record-evenarende negende wereldtitel en is in 2025 nog geen enkele keer buiten het podium geëindigd. Nog een overwinning zou zijn greep op het kampioenschap verstevigen richting de laatste twee rally’s in Japan en Saoedi-Arabië.
Evans wil revanche
Toyota-teamgenoot Elfyn Evans aast op zijn eerste wereldtitel, na eerder al vier keer als tweede te eindigen. Met twee van de laatste drie rally’s op asfalt beseft hij dat de komende twee weken cruciaal kunnen zijn om de achtvoudig wereldkampioen te verslaan. Ook Kalle Rovanperä, momenteel derde op 21 punten achterstand, zal een sterk resultaat nodig hebben om zijn kansen levend te houden. Takamoto Katsuta en Sami Pajari maken het Toyota-kwintet compleet in de GR Yaris Rally1.
Hyundai onder druk
Voor Hyundai draait de Centraal-Europese Rally vooral om schadebeperking in de constructeursstrijd, maar ook om een kans voor titelverdediger Thierry Neuville om toe te slaan op asfalt. De Belg, die de eerste editie van het evenement in 2023 won, staat momenteel vijfde in het kampioenschap met 166 punten.
Ott Tänak zal komend weekend met de i20 N Rally1 geen punten scoren voor Hyundai.
Tänak rijdt vrijuit
Ott Tänak’s i20 N Rally1 zal dit weekend geen punten scoren voor Hyundai. Die keuze werd gemaakt om hem los te maken van beperkingen rondom motorallocatie, nadat hij in Chili uitviel. Hoewel zijn titelkansen zo goed als verdwenen zijn, blijft hij een serieuze kanshebber voor dagzeges in de resterende drie wedstrijden.
M-Sport mikt op ervaring
M-Sport Ford brengt twee Puma Rally1’s aan de start voor Grégoire Munster en Josh McErlean. Munster keert terug naar het evenement waar hij in 2024 zijn beste WRC-resultaat ooit behaalde.
Unieke mix van asfalt
De Centraal-Europese Rally combineert opnieuw smalle Oostenrijkse boerenweggetjes, hobbelige Tsjechische landwegen en snelle, brede Duitse asfaltstroken. Het herfstweer maakt het extra uitdagend, met kans op regen, mist en wisselende temperaturen die de bandenkeuze in een loterij veranderen.
Start in Passau
De rally begint donderdagmiddag met de ceremoniële start in Passau, gevolgd door drie dagen van hoge snelheid en precisie. In totaal staan er meer dan 300 kilometer op het programma, verspreid over 18 klassementsproeven.


Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




