Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Teleurgestelde autofabrikanten in het FIA WEC? "We moeten helaas deze beslissing nemen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 november 2023 10:01

De ACO gaat het aantal deelnemers in de LMGT3-klasse in zowel het FIA World Endurance Championship als European Le Mans Series beperken. Alleen de fabrikanten die in het FIA WEC actief zijn mogen in de ELMS of tijdens de 24 uur van Le Mans deelnemen. Dit betekent dat het LMGT3-programma van diverse fabrikanten in gevaar komt, wanneer zijn geen inschrijving in het wereldkampioenschap krijgen.

Porsche GT3

“Als het merk betrokken is bij het WEC”, vertelt ACO-president Pierre Fillon over de aanwezigheid van merken in de ELMS of 24 uur van Le Mans tegenover reporters. “Maar stel dat McLaren niet meedoet aan het WEC, dan kunnen ze niet meedoen aan de ELMS.” De FIA en ACO hebben op dit moment nog net bepaald welke GT3-fabrikanten een inschrijving krijgen. Maar op basis van 37 beschikbare plekken voor het gehele veld in het wereldkampioenschap, lijken een negental teams in aanmerking te komen. Deze worden in eerste instantie verdeeld over teams die actief zijn in de LMH. Daarmee lijken merken als BMW, Corvette, Ferrari, Lamborghini en Porsche (FOTO'S nieuwe 911 GT3) een voorkeur te hebben. Gevolgd door Aston Martin, omdat het Britse automerk al vanaf de oprichting van het FIA WEC actief is in het kampioenschap en in 2025 met de Valkyrie naar de LMH-klasse komt.

Daarmee lijken er twee plekken over te zijn voor de merken Audi, Ford, McLaren en Mercedes. Van de twee afvallers van deze vier autofabrikanten, is er dus geen optie om deel te nemen met de gebouwde auto aan de ELMS en ook niet de mogelijkheid om de 24 uur van Le Mans te rijden. De reden hiervoor is volgens de ACO dat men niet een nieuw variabel Balance of Performance-systeem wil instellen voor die merken die alleen in de ELMS rijden.

De 37 beschikbare plekken voor het wereldkampioenschap is bepaald op basis van de beschikbare pitboxen in Austin en Imola. Het plan om de grid te vergroten naar 40 auto’s is volgens ACO-president Pierre Fillon te complex gebleken in verband met het tanken van de auto’s tijdens de race. Indien men met 40 auto’s zou gaan rijden, zou dit tot gevolg hebben dat diverse teams met twee auto’s vanuit één pitbox moeten werken.

“Twee auto’s vanuit dezelfde garage zou betekenen dat er twee verschillende brandstof installaties gebruikt gaan worden. Dat is niet eerlijk”, aldus Fillon. Het is nog onduidelijk hoe dit probleem in 2025 opgelost gaat worden wanneer Aston Martin naar de LMH komt en Lamborghini een tweede auto gaat inzetten. Het betekent dat er voor 2024 al automerken teleurgesteld gaan worden en geen toewijzing krijgen. “We moeten, helaas, deze beslissing nemen, wat niet makkelijk is”, aldus de voorzitter van de FIA Endurance Commissie, Richard Mille.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS