Team de Rooy wint etappe: Iveco Powerstar in handen van Janus van Kasteren een geducht wapen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 oktober 2023 02:38
Wederom een dag met veel variatie qua ondergrond. Op het eind van de 343 kilometer lange proef zaten mooie hoge duinen in het gebied rond Merzouga. Daar zal woensdag nog een laatste proef worden gereden als grote finale van deze zeer boeiende Rallye du Maroc. Janus van Kasteren won de etappe en lijkt daarmee in topvorm naar de Dakar 2023 te gaan. Helaas kwam er een te vroeg einde aan de verrichtingen van het Ladies Team de Rooy FPT.
Het werd een mooie dagoverwinning voor Janus van Kasteren. Hij stuurde zijn Iveco Powerstar in 4u15m35s van start naar finish. Een kleine twee minuten vóór Martin Macik en elf minuten voor Gert Huzink. Dinsdag moesten Janus van Kasteren, Marcel Snijders en Darek Rodewald in het laatste stuk van de etappe de dagoverwinning nog aan Martin Macik laten. Woensdag werd prettig revanche genomen en reden de mannen van Boss Machine Team De Rooy FPT van begin tot eind als snelste over de proef.
Janus laat weten dat het een probleemloze dag was. “We startten achter Macik. Daar reden we zo’n 170 kilometer achter en toen hebben we hem ingehaald. Verder normaal gereden. Geen problemen en de truck doet het goed. Het waren weer veel bulten, gaten en stenen. Daarna kwamen nog mooie duinen. Ook daar kwamen we prima doorheen. Eerste geworden, dus mooi dagje.”
In de duinen verloren de mannen in de Iveco Powerstar vrachtauto nog wel wat van de voorsprong. “We moesten even een duintje terug en daar stond plots een Franse buggy achter ons. Die hebben we met locals eruit moeten duwen anders kon die niet verder. Hij stond er bijna tegenaan.” Gelukkig was de voorsprong op Macik voldoende en bracht dit oponthoud de overwinning niet in gevaar.
De mannen van Becx Competion Team De Rooy FPT presteerden weer goed met een vierde plek in de dagklassering. Het doel deze rally was wennen aan de truck en zo dicht mogelijk achter Janus van Kasteren zitten om te kunnen assisteren als dat nodig is. Beide doelen lijken te worden behaald, al had het team liever wat dichter achter dagwinnaar Van Kasteren willen zitten.
Navigator Edwin Kuijpers was desondanks zeer tevreden over het verloop van deze dag: “Mooi lang dagje met 343 kilometer proef. Zat van alles in. Van kamelengras, snelle paden en op het laatst hoge duinen. Eigenlijk een super goeie dag gehad. Alles goed genavigeerd, Michiel goed gereden. Goed door de duinen gekomen. Even vastgezeten, maar binnen twee minuutjes weer losgekomen.”
Toch ging helaas niet alles perfect. “Het enige probleem was dat na honderd kilometer een versnellingsbak sensor was losgekomen waardoor we niet konden schakelen. Daar hebben we uiteindelijk een kwartier mee verloren. Dat is wel zonde, anders hadden we wat dichter op Janus gezeten en waarschijnlijk derde geworden. Nu vierde achter Huzink. Janus staat twee in het algemeen klassement en wij derde, dus als we dat kunnen volhouden zijn we dik tevreden.”
Tijdens de vierde etappe waren er problemen voor het damesteam. Plotseling brak de as van de versnellingsbak naar de tussenas van de Iveco vrachtauto. Anja van loon en co stonden stil op de proef en probeerden hun vrachtwagen provisorisch te repareren om naar het bivak te komen. Anja pakte door op de vorm van gisteren en zat kort achter de top drie: “In een keer ging de truck stuk en stonden we stil. De as tussen de versnellingsbak en de tussenas is gebroken en dat is wel een werkje om die te vervangen.