Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Racedebuut voor de nieuwe Porsche 963 in Daytona

Uitgegeven door Deni Volkers • 20 januari 2023 04:02

Na bijna twaalf maanden voorbereiding met het nieuwe hybride 963-prototype gaat het voor Porsche Penske Motorsport menens worden. Op 20 januari gaat het seizoen 2023 van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship van start met de zogenaamde "ROAR Before the 24". Deze driedaagse test op de Daytona International Speedway in de Amerikaanse staat Florida wordt gebruikt om de auto's af te stellen en zich te kwalificeren voor de 24-uursrace. De enduranceklassieker wordt van 28 tot 29 januari op dezelfde locatie gehouden. De nieuwe Porsche 911 GT3 R zal tijdens dit evenement ook op een internationaal podium worden getoond. Zeven van de GT3-voertuigen, gebaseerd op de 992-generatie van de 911, zullen de Amerikaanse uithoudingsklassieker trotseren.

Porsche 963

Na meer dan 30.000 testkilometers pakken de twee Porsche 963 in het laatste weekend van januari hun eerste race in de nieuwe GTP-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship aan. Zoals in het reglement staat, zullen de nieuwe hybride prototypes tijdens de langeafstandsklassieker in Florida strijden om de algemene overwinning. In het World Center of racing zullen de ca. 500 kW (680 pk) Porsche 963 het opnemen tegen rivalen van BMW, Cadillac en Acura. Ook de nieuw ontwikkelde Porsche 911 GT3 R viert feest.

"We kijken erg uit naar de seizoensopener in Daytona", roept Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. "Met de nieuwe Porsche 963 strijden we eindelijk weer voor algemene overwinningen in 's werelds grootste endurance-evenementen. Ons Porsche Penske Motorsport team en onze coureurs en specialisten van het Weissach Development Centre hebben er alles aan gedaan om de 963 te ontwikkelen tot een snel en betrouwbaar prototype. We zijn benieuwd hoe de competitie op Daytona zal presteren, niet alleen in de nieuwe topklasse GTP, maar ook in de GTD-categorieën met de nieuwe Porsche 911 GT3 R."

De nieuwe Porsche 963 draaide in januari 2022 zijn eerste rondjes op het testterrein van Porsche in Weissach. Daarna legde het prototype meer dan 30.000 kilometer af op circuits in Europa en Noord-Amerika. "We hebben veel geleerd van deze tests en hebben daarbij ups en downs meegemaakt", herinnert Urs Kuratle zich. De directeur Factory Motorsport LMDh vult aan: "We stelden ons ten doel om tijdens de tests de grens van 30.000 kilometer te bereiken en dat hebben we bereikt. We zullen de 'Roar' in Daytona gebruiken om de auto verder zo perfect mogelijk af te stellen voor de race. We hebben hard gewerkt om ons in de best mogelijke positie te brengen voor de start van het IMSA-seizoen."

"Porsche Motorsport, het Penske-team, Multimatic, Michelin en andere partners zijn bijna twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling", zegt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. "We hebben allemaal samengewerkt om de Porsche 963 zo optimaal mogelijk voor te bereiden op de komende uitdaging. Tijdens de 24 uur van Daytona nemen we het voor het eerst op tegen onze rivalen. Voordat de lichten zaterdag op groen springen, is het moeilijk te voorspellen hoe het scenario zich zal ontvouwen. We hebben er alles aan gedaan om het seizoen goed te beginnen. We krijgen in Daytona steun van onze Porsche-collega's in het FIA World Endurance Championship WEC en van onze digitale banden met het Porsche Development Centre in Weissach en onze Europese basis in Mannheim."

Porsche 911 GT3 R

Zeven nieuwe Porsche 911 GT3 R strijden om de GTD Pro- en GTD-klassen

De nieuwe Porsche 911 GT3 R heeft ongeveer 24.000 testkilometers en drie proefritten achter de rug. In het kader van het testprogramma nam de systematisch aangepaste GT3-wagen uit Weissach in de herfst van 2022 deel aan drie ronden van de Nürburgring Endurance Series (NLS), waar hij zijn potentieel onderstreepte. "We staan voor een enorme uitdaging. Onze nieuwe GT3-racer betwist zijn eerste officiële race op het grote internationale podium in Daytona", schetst Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R, voorafgaand aan de openingsronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. "Een gemiddelde snelheid van meer dan 190 km/u in de race en de unieke eigenschappen van het circuit met zijn steile bochten zetten de auto's tijdens de allereerste race van het jaar enorm onder druk. We kijken er erg naar uit om deze uitdaging aan te gaan met zeven Porsche 911 GT3 R's van vijf sterke partnerteams."

Porsche 963

De race

De Daytona International Speedway in Florida, die in 1959 werd geopend, onderscheidt zich van andere circuits met name door de steile bochten. De helling loopt op tot 31 graden in de ovale doorgangen van het 5,73 kilometer lange circuit. Dit vereist een speciale afstelling van de voertuigen. Porsche is verreweg de meest succesvolle fabrikant op Daytona. De autofabrikant uit Stuttgart behaalde 18 algemene overwinningen als constructeur en vier als motorpartner, met nog eens 80 klasse-overwinningen die dit succesrecord afronden. Het klassieke evenement wordt sinds 1966 verreden op de combinatie van de trioval en het infield roadcourse. Voor het seizoen 2023 heeft de Noord-Amerikaanse raceserie een gewijzigde klassenstructuur: De #porsche963 komt uit in de nieuwe GTP-categorie, terwijl de 911 GT3 R uitkomt in de GTD Pro- en GTD-klasse.

Daarnaast komen de auto's uit in de LMP2- en LMP3-categorieën.

De 24 uur van Daytona markeert ook de start van de IMSA Michelin Endurance Cup. Dit langeafstandsklassement kent punten toe aan de best geplaatste voertuigen na zes, twaalf en 18 uur en bij het passeren van de finishlijn. Naast de seizoensopener in Florida omvat het kampioenschap de 12 uur van Sebring, de 6-uursrace op Watkins Glen en de zogenaamde "Petit Le Mans". Het IMSA-seizoen wordt half oktober afgesloten met de tien uur durende race op het circuit van Road Atlanta.

Porsche 911

De Porsche rijders en teams

Zes fabrieksrijders delen de cockpit van de twee Porsche 963 die door het nieuwe Porsche!

Penske Motorsport in de GTP-klasse. Nick Tandy uit Engeland en Mathieu Jaminet uit Frankrijk zijn de vaste coureurs in de nr. 6 wagen. De twee doorgewinterde professionals krijgen tijdens het endurance-evenement in Daytona versterking van de Amerikaan Dane Cameron. Matt Campbell uit Australië en Felipe Nasr uit Brazilië delen de taken in de auto met nummer 7 voor het seizoen 2023. Michael Christensen uit Denemarken ondersteunt het duo tijdens de 24-uursrace.

In de GTD Pro-klasse vertrouwen de titelverdedigers van Pfaff Motorsports op een ervaren line-up van het uitgebreide Porsche-rijdersteam. De Oostenrijker Klaus Bachler strijdt het hele seizoen als vaste rijder met de Fransman Patrick Pilet. Op Daytona voegt fabrieksrijder Laurens Vanthoor uit België zich bij de crew in de Porsche 911 GT3 R nr. 9. In de GTD-categorie vertrouwen de winnaars van vorig jaar, Wright Motorsports (nr. 16), op Vanthoor.
(nr. 16) rekenen op Ryan Hardwick uit de VS, Jan Heylen uit België, Zacharie Robichon uit Canada en de Noorse Porsche-contractrijder Dennis Olsen.

Onder meer de Franse fabrieksrijder Kévin Estre bestuurt de tweede 911 (nr. 77) van het klantenteam uit de Amerikaanse staat Ohio. Het team van Kelly-Moss with Riley viert zijn debuut in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship met nog twee Porsche 911 GT3 R. Het succesvolle team uit de Porsche Carrera Cup North America heeft Julien Andlauer uit Frankrijk, de Nieuw-Zeelander Jaxon Evans, de ervaren Nederlandse racer Jeroen Bleekemolen en zijn jonge landgenoot Kay van Berlo aangetrokken. MDK Motorsports heeft een bijzonder prominente line-up voor zijn GT3 racewagen: Formule 1-coureur Kevin Magnussen uit Denemarken zou de cockpit van nr. 53 delen met zijn vader Jan, maar moet nu afhaken met een blessure. De Amerikanen Mark Kvamme en Trenton Estep zitten ook in de line-up. De inschrijving van AO Racing wordt onder meer bemand door de Britse coureurs Harry Tincknell en Sebastian Priaulx.

Porsche team

Porsche team

Porsche team

Porsche team

Porsche team

Porsche team

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS