FOTO'S - Nick Yelloly en Renger van der Zande op pole; Acura's voor BMW's bij IMSA-Detroit Sports Car Classic + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 31 mei 2025 07:33
DETROIT – BMW en Porsche domineerden de Grand Touring Prototype (GTP)-klasse tijdens de eerste vier races van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2025. Maar Acura stal de show tijdens de kwalificatie voor ronde 5 – de Chevrolet Detroit Sports Car Classic. Nick Yelloly, de teamgenoot van Renger van der Zande, zette in de Acura Meyer Shank Racing with Curb Agajanian Acura ARX-06 met startnummer 93, een reeks ronden neer die goed waren voor de Motul Pole Award, met een tijd van 1 minuut en 5,762 seconden (90,052 mph). Daarmee behaalde de 34-jarige Engelsman zijn eerste pole in zijn carrière in de WeatherTech Championship-competitie en bemachtigde hij samen met zijn co-piloot Renger van der Zande de absoluut beste startpositie voor de 100-minutenrace op zaterdag op het 1,645 mijl lange stratencircuit.
Pole position voor Renger van der Zande (l) en Nick Yelloly (r) in Detroit met hun Acura ARX-06 met startnummer 93 van Acura Meyer Shank Racing with Curb Agajanian
Tom Blomqvist maakte het voor Acura en MSR nog leuker door de nummer 60 Acura ARX-06, die hij deelt met Colin Braun, buiten de eerste rij te plaatsen met de enige andere rondetijd van minder dan 66 seconden in de 15 minuten durende kwalificatiesessie (1:05.908, 89,852 mph).
BMW M Team RLL, dat dit jaar poleposition pakte voor alle vier de WeatherTech Championship-races, veroverde de tweede startrij. Sheldon van der Linde in de BMW M Hybrid V8 met nummer 25 versloeg Dries Vanthoor in dezelfde auto met nummer 24 voor het eerst in 2025.
Yelloly is de enige van de vier beste kwalificatiecoureurs die in 2024 in Detroit racete. Blomqvist, van der Linde en Vanthoor maken dit weekend allemaal hun debuut in het centrum van Detroit.
Aangezien inhalen moeilijk zou worden op de smalle baan, was de kwalificatie misschien wel het belangrijkste aspect van het weekend in Detroit. De poleposition versterkte Yelloly's vertrouwen dat hij en Acura de winstreeks van vier races van Porsche Penske Motorsport kunnen verbreken.
P1 voor #93 N. Yelloly / R. van der Zande met de Acura ARX-06 van Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian met een ronde ijd van 1:05.762
"Pole is de beste startpositie op elk stratencircuit; het maakt je leven meestal een stuk makkelijker", merkte Yelloly op. "Superblij met mijn eerste pole in IMSA. We hebben als team keihard gewerkt om alles goed te doen en hebben week na week doorgewerkt. We worden elk weekend sterker en het wordt steeds beter. "Op een stratencircuit kun je niet zomaar één ronde knallen, want dan maak je waarschijnlijk een fout", voegde hij eraan toe. "Je moet steeds dichter bij de limiet komen. Ik wist dat ik al een relatief goede ronde had gereden en dat ik aan het einde nog twee ronden te gaan had. Ik heb, laten we zeggen, alles op alles gezet en een paar keer langs de muur geschuurd, maar het was net genoeg om die pole te pakken."
Het was de eerste poleposition voor het Meyer Shank-team sinds de WeatherTech Championship-race op Canadian Tire Motorsport Park in juli 2023. Het was tevens de laatste keer dat de polesitter de race in de GTP-klasse won. De laatste keer dat Meyer Shank Racing de eerste startrij in de topklasse van IMSA veroverde, was tijdens de Rolex 24 in Daytona in 2008.
Yelloly was trots op de lichte krasjes op de zijkant van de #93 Acura en de zijkanten van de Michelin-banden. "Elke ronde hier ga je tot het uiterste, en als je de limiet precies goed haalt, schuur je tegen de muur," zei hij. "Ik heb de carrosserie gecontroleerd en het is letterlijk maar een krasje, en er zit een klein krasje op de band. Dat betekent meestal dat je een behoorlijke ronde hebt gereden, dus ik ben blij met mijn kleine vlekje op de zijkant van de auto."

Porsche Penske Motorsport zette het team-voor-team-aspect van de startopstelling in Detroit voort door de derde rij te veroveren, met GTP-klasseringleiders Nick Tandy en Felipe Nasr op de zesde plaats. Cadillacs vulden de volgende drie posities. Tandy en Nasr's Porsche met nummer 7 en beide Cadillac Wayne Taylor Racing-coureurs gingen de kwalificatie in, wetende dat ze hun snelste kwalificatieronden zouden verliezen na rode vlaggen in de twee trainingssessies eerder op vrijdag.
Strategische variaties zullen waarschijnlijk beperkt zijn in de 100 minuten durende sprintrace. Verwacht wordt dat de meeste teams het evenement zullen afwerken met één pitstop voor energie en een coureurswissel, en alleen banden zullen wisselen als de omstandigheden het toelaten.
"Het zal belangrijk zijn om een gat te slaan, of het nu door het verkeer gaat of gewoon op tempo, en die coureurswissel te realiseren", aldus Yelloly. "Degenen die verder naar achteren starten, zullen waarschijnlijk meer risico nemen dan degenen die vooraan starten."
Zaterdagochtend is er een laatste trainingssessie van 20 minuten voor de deelnemers aan het WeatherTech Championship. De live verslaggeving van de Chevrolet Detroit Sports Car Classic begint om 15:30 uur Nederlandse tijd op Peacock (VS) en het YouTube-kanaal van IMSA (internationaal). Gaat Renger van der Zande zijn eerste IMSA-overwinning in 2025 binnenhalen?
Klik hier voor de entry list voor de Sebring 12 Hours 2025








Foto’s: IMSA







Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!