Ford wil vanaf 2027 zowel in LMGT3 als LMH actief zijn: "Onderdeel van het DNA"
Uitgegeven door Wim Boekel • 2 augustus 2025 14:02
Buiten de entree in de F1 met Red Bull Racing, richt Ford zich op meerdere fronten in de autosport. Zo rijdt Ford Performance op dit moment met Mustang GT3 in de LMT3-klasse in de FIA World Endurance Championship. In 2027 komt het Amerikaanse merk naar de LMH-klasse met een LMDh op basis van het Oreca-chassis. Ford Performance global director Mark Rushbrook verwacht dat de fabrikant vanaf dat jaar met Ford in beide klassen van het kampioenschap actief is, omdat het onderdeel van het DNA van het automerk uitmaakt.

"We willen dat ons racen, race naar de weg, en die directe band hebben“, vertelt Rushbrook tegen Dailysportscar. ”Dat kunnen we doen met Hypercar en de benodigde technologie, maar we kunnen het nog beter doen met het wereldwijde Mustang GT3-platform. De carrosserie voor een Mustang GT3 wordt gemaakt in de Flat Rock Assembly Plant (Michigan), net als elke andere Mustang. De relevante link met ons product voor op de weg onderstreept onze toewijding aan LMGT3.”
Het feit dat men met de hypercar inmiddels tot 2032 door kunnen rijden, geeft volgens de Amerikaan een extra voordeel en daarmee ook de kans om zichzelf te tonen op het wereldwijde podium van het sportscar racen.
“Toen we een jaar geleden de beslissing om deel te nemen aan Hypercar onderzochten, was dat op het moment dat de regelgeving net was verlengd tot 2029”, vertelt de global director van Ford Performance. "Dat geeft ons de kans om minstens drie jaar lang, van 2027 tot 2029, mee te dingen. We bouwen al onze motorsportprogramma's zorgvuldig op. We breiden momenteel snel uit, maar we doen dat op de juiste manier. We richten ons op het aannemen van de allerbeste ingenieurs en technici. Dat is onze cultuur, en onze mensen zijn de basis van ons succes. Of het nu gaat om NASCAR, Australia Supercars, Mustangs of Hypercar, we willen op de lange termijn aanwezig zijn op deze plaatsen, zolang dat zinvol is. Het is zinvol om Mustang te ontwikkelen als ons wereldwijde platform voor sportwagenraces, evenals de introductie van Hypercar.”
Doe eens gek: Ford bouwt 1.419 PK sterke Mustang Mach-E 1400 met zeven elektromotoren!




