Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot: "We willen natuurlijk niet te veel details vrijgeven over wat we precies doen met de Jokers"

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 februari 2024 05:01

Peugeot komt dit jaar met een update voor haar 9X8 LMH. De veranderingen aan de auto zijn nog niet te zien tijdens de eerste FIA World Endurance Championship race in Qatar. De aangepaste auto gaat pas te zien zijn tijdens de tweede wedstrijd in Imola, zo meldt technisch directeur Olivier Jansonnie tijdens een media call.

Peugeot

"Het tijdsbestek is eigenlijk om klaar te zijn voor de race in Imola," vertelt de Fransman tijdens de call. "Dus dat betekent dat we de eerste kampioenschapsrace in Qatar rijden met de 2023-spec auto en dan de 2024-spec auto naar Imola brengen, wat betekent dat we de homologatie eind maart moeten afronden om op tijd klaar te zijn voor de homologatie."

Jansonnie vertelt dat het nooit de bedoeling was om tijdens de eerste race al te rijden met de aangepaste Peugeot 9X8. De autofabrikant wilde niets haasten met de auto en deze volledig gereed hebben voordat de renstal er mee in actie komt. "We wisten vanaf het begin dat het onmogelijk zou zijn", zegt de technisch directeur over het feit dat eerder inzetten niet mogelijk is. "De reden is dat, uiteindelijk, dit homologatieproces dat we nu hebben, wanneer je een nieuwe homologatie doet of een joker, je het volledig moet doen. Je kunt niet maar half werk leveren. Je moet het volledig doen en dat kost tijd. Zorg ervoor dat je het effect van je joker maximaliseert, je besteedt op de een of andere manier vijf van je beschikbare jokers."

Met de aanpassing van de auto stapt Peugeot af van het concept waarmee de Franse equipe debuteerde in het FIA WEC. Waarbij volgens Jansonnie de grootste aanpassing zit in de breedte van de banden. Een aanpassing die Toyota ook al doorvoerde aan de auto. "De meeste veranderingen die we maken, zijn alleen maar om de bandenmaten aan te passen," zegt Jansonnie over de grootste aanpassing aan de Peugeot 9X8. "Ten eerste moeten we de gewichtsverdeling van de auto veranderen. Onze auto is ontworpen om met een zeer voorwaartse gewichtsverdeling te rijden vanwege de 31 cm banden. Dus we moeten het op de een of andere manier naar achteren verplaatsen, wat betekent dat we wat lichtere onderdelen in de auto moeten hebben, wat ballast moeten verplaatsen om te proberen de gewichtsverdeling te verplaatsen en dan natuurlijk de aero-balans van de auto opnieuw afstellen. Dat is het op één na grootste deel van het pakket, proberen een aerobalans op de auto te krijgen die past bij de nieuwe bandenmaat. Eigenlijk wordt alles gestuurd door de bandenkeuze die we nu maken, die anders is dan de keuze die we eerst hadden."

Tijdens de call wordt aan Jansonnie gevraagd of er ook ‘Evo Jokers’ zijn ingezet voor de ontwikkeling van de aandrijving. De technisch directeur houdt ten aanzien van deze ontwikkeling de kaarten graag tegen de borst. "We willen natuurlijk niet te veel details vrijgeven over wat we precies doen met de Jokers, maar één Joker is één hoofdstuk van de homologatie”, aldus Jansonnie. "Het zit zo. Als je iets aan je aandrijflijn wilt veranderen, kun je één Joker gebruiken voor de transmissie, één Joker voor de motor, dat soort dingen. Dus we zijn natuurlijk heel voorzichtig met wat we doen. We weten dat we allemaal een beperkt aantal Jokers hebben. We hebben vijf Jokers, door de configuratie van de homologatie. Dus we proberen de omvang van wat we doen te beperken tot de zeer essentiële punten voor de prestaties in ons geval."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS