Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Max Tubben en Max Weering nemen leiding in de stand van de Supercar Challenge over na zege in Spa-Francorchamps

Uitgegeven door Frank Korsel • 8 juni 2023 05:31

SPA-FRANCORCHAMPS – Max Tubben (21) uit het Nieuw-Weerdinge (Drenthe) en Max Weering (22) uit Coevorden reden alweer hun derde wedstrijd als teamgenoten. Ditmaal reisden Max en Max samen af naar het wereldberoemde circuit van Spa-Francorchamps voor de derde ronde van het Supercar Challenge-kampioenschap. Met de groen-zwarte BMW M6 GT3 van JR Motorsport werden in de Belgische Ardennen weer de nodige bekers binnen gehengeld. In de eerste race eindigde het duo ondanks een onfortuinlijke eindfase op de tweede positie. In de tweede race van het weekend veroverden ze felbegeerde overwinning op de zeven kilometer lange F1-omloop. Hierdoor nam het snelle duo de leiding in het kampioenschap over.

Max Weering en Max Tubben


"Ik voelde me echt ziek van de hooikoorts”, vertelt Max Weering al snotterend. “Ik had er afgelopen weekend ook last van, dus ik heb alleen korte sessies gereden. Op een gegeven moment kreeg ik zulke last van mijn ogen in de auto. Toen dacht ik, laat maar zitten, laten we maar wisselen.”

Al vanaf het eerste moment heeft het duo de snelheid goed te pakken, beide heren hadden al baankennis: "Spa-Francorchamps is natuurlijk een circuit dat ik heel goed ken. Ik heb daar ook al een paar keer gereden in de Super Trofeo. Ik heb ook meegedaan aan de 24 uur van Spa, dus het is een zeer vertrouwde baan voor mij. Daardoor voelde ik meteen de juiste racepace en snelheid tijdens de training. Ondanks dat de BMW voor mij nog steeds een uitdagende auto is vanwege de voorin geplaatste motor. Maar over het algemeen ging het al lekker”, licht de ervaren Max Weering toe.

null


Max Tubben reed de kwalificatie en deed dat goed, heel goed zelfs: “We hadden voor beide races pole position”, zegt Tubben met enige trots. “Eigenlijk had ik nog zes tienden sneller kunnen gaan, maar die rondetijd werd door de stewards afgepakt voor tracklimis. Nou, ik kan je vertellen, op mijn GoPro kleurde ik mooi binnen de lijntjes!”

Beide races werden gestart door Weering: "Ik heb de auto aan de leiding kunnen houden toen ik begon. Vervolgens heb ik de auto overgedragen aan Max, waardoor Max, ondanks de strafseconden die we toen kregen, ook weer naar voren kon rijden. Tubben reed tot de laatste ronde op de eerste plaats, maar drie ronden voor het einde begon de motor te haperen omdat we geen brandstof meer hadden. Toen schoot de auto in een soort noodmodus en hebben we hem nog over de finish kunnen krijgen en zijn we uiteindelijk tweede geworden.”

Tubben erkent dat hij chillere momenten mee heeft gemaakt in een raceauto: "Op een gegeven moment was ik tien seconden uitgelopen, maar ter hoogte van de kartbaan, in het laatste rondje, had ik geen brandstof meer. Ik voelde een golf van woede door me heen gaan. Daarnaast voelde ik ook enorme teleurstelling toen ik de melding op mijn dashboard kreeg. Het was echt heel vervelend, vooral omdat de race zo goed ging”, vertelt hij na de race. “We hadden de punten natuurlijk nodig voor het kampioenschap, dus dat is jammer. Maar ik heb er vertrouwen in dat we nog wat over hebben voor de rest van het seizoen”, voegt teamgenoot Weering snel toe.

Max Weering startte ook de tweede race, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Door de hoge temperatuur en de droge omstandigheden hielden hooikoortspatiënten hun hart vast: "Het is verschrikkelijk om met hooikoorts te moeten racen. Tijdens de start begon ik te niezen, dat is alles behalve lekker om te hebben. Gelukkig stopte het net voor de eerste bocht. Dan moet je meteen je focus vinden. Het is niet het ideale scenario."

Start Supercar Challenge Spa-Francorchamps


"Max Weering had meteen een geweldige start. Hij kon zijn positie behouden. En al snel had hij een voorsprong van 10 seconden. Na de pitstops kwam ik achter Bob Herber op de baan, omdat hij veel minder strafseconden had dan wij. Door wat geluk met achterblijvers en ons racetempo liep ik steeds dichter op Herber in en uiteindelijk kon ik hem inhalen en wonnen we de race. Dat was geweldig, vooral omdat Bob zo ver voor ons lag. Onze racepace was gewoon hoger in de tweede race”, zegt een tevreden Tubben.

Het talentvolle rijderskoppel nam de leiding in het kampioenschap over en zijn hier erg blij mee. Tijdens de eerste race in Zandvoort hadden ze pech met een kapotte versnellingsbak. Daardoor verloren ze kostbare punten, maar nu leiden ze het kampioenschap: “We hebben nog werk te doen en we zijn weer helemaal terug in de race voor het kampioenschap”, zegt Weering vastbesloten.

Vanaf het volgende raceweekend in Zolder ruilt de Supercar Challenge de Hankook banden in voor het Italiaanse rubber van Pirelli: “Ik denk dat het sneller zal gaan. Naar mijn mening zal het sowieso anderhalf tot twee seconden van de rondetijden afhalen. De banden zijn gewoon veel beter dan de oude banden. We gaan in Zolder veel testen, dus ik denk dat het goed zal gaan”, voorspelt Tubben tussen neus en lippen door.

De volgende race is dus in Zolder en wordt verreden in het weekend van 7, 8 en 9 juli. Het enthousiasme laat bij Weering ietsje te wensen over, maar de ambitie blijft onveranderd: "Zolder is niet mijn favoriete circuit. Het is natuurlijk klein en heeft veel korte bochten, wat niet ideaal is voor de M6. Maar we zullen het beste eruit halen."

Tubben is daarentegen wat enthousiaster: "Ik kijk uit naar Zolder. Het is natuurlijk een klein baantje, een beetje een Mickey Mouse-baan. Maar voor de M6 is het niet helemaal geschikt, omdat de M6 vrij lomp is. Dus er zijn veel nieuwe dingen die we kunnen ontdekken in Zolder."

Max Weering en Max Tubben bedanken hun team JR Motorsport, familie, vrienden en sponsoren. Ze worden in hun raceactiviteiten ondersteund door:

Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa
Bos Dynamics
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden
Curbi Recycling

Foto's V-Max Racing Management B.V.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS