Formule 1

FIA past regelgeving rondom DRS-systeem aan voor 2023: "Juiste balans vinden"

Uitgegeven door Frank Korsel • 9 december 2022 14:30

Met de ingang van de nieuwe technische reglementen kreeg de FIA veel kritiek te voortduren over de DRS-zones die dit seizoen werden gebruikt. Er waren soms DRS-zones die te lang waren, en soms waren er maar liefst drie DRS-zones per circuit. Het autosportorgaan nam de kritiek ter harte en gaat op zoek naar een oplossing.

DRS FIA

Het Drag Reduction System werd in 2011 geïntroduceerd. Het doel van het systeem is om meer inhaalacties en meer spectaculaire races te creëren. Het systeem werkt door het openen van een extra luchtstroom achter de vleugel van de auto. Dit vermindert de luchtweerstand en verhoogt de topsnelheid significant. Het DRS-systeem is voor sommige een geschenk, maar voor sommige ook een doorn in het oog. Het maakt het inhalen van de concurrentie soms wel heel makkelijk.

De uitdaging om in te halen lijkt in sommige instanties af te hangen van de beschikbaarheid van het systeem. Ook de FIA zag dit na aanhoudende kritiek. Nikolas Tombazis, van de FIA sprak zich bij Motorsport.com uit over de situatie: "In sommige races moeten we de DRS-zones misschien wel verkorten. We willen niet dat inhalen onvermijdelijk of zelfs te makkelijk wordt. Het moet nog altijd een gevecht blijven. Als het te snel gebeurt en als je een auto ziet naderen, passeren en vervolgens ziet wegrijden, dan is dat slechter dan erachter blijven rijden en vechten. Daar moeten we de juiste balans in vinden."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS