Formule 1

Dit is misschien wel de meest interessante bocht van het vernieuwde Circuit Zandvoort + FOTO'S

Uitgegeven door HJ van Keulen • 22 april 2020 10:03

Deel 3 rondje Circuit Zandvoort! Na twee bochten naar rechts (de Tarzanbocht (deel 1) en Gerlachbocht (deel 2), gaat de derde bocht van het Circuit Zandvoort juist linksaf: de Hugenholtzbocht. Dit is misschien wel de meest interessante bocht. De coureurs en de grote baas zijn er louter enthousiast over. Ook Max Verstappen. De uitdagende bocht heeft verschillende lijnen. Vanaf 2020 is de bocht breder geworden en is er ook een geasfalteerde uitloopstrook. Het meest imponerend is natuurlijk de aanpassing van de Hugenholtzbocht naar een sensationele kombocht, die zowel voor rookies als voor ervaren racers een echte uitdaging biedt.

Hugenholtzbocht Circuit Zandvoort

▲ Sinds het openingsjaar in 1948 is de bocht deel van het circuit. Na enkele jaren zou de bocht vernoemde worden naar de eerste circuitdirecteur: Hans Hugenholtz. Hoewel de coureurs met een hoge snelheid op de Hugenholtzbocht kwamen af rijden, lag de voornaamste focus van de coureurs op het uitkomen van de bocht. Immers kon men daar de meeste snelheid genereren richting Hunserug en Scheivlak.

Hugenholtzbocht


In de beginjaren bestond de baanafzetting van de Hugenholtzbocht uit houten hekwerk of strobalen, in latere jaren bandenstapels.
Hugenholtzbocht


Insturen Hugenholtzbocht


Art of Racing


Een milde verkanting, waarbij de buitenzijde van de bocht iets hoger lag dan de binnenzijde, zorgde voor een extra uitdagende vorm van de bocht.

Nieuwjaarsrace Zandvoort Hugenholtzbocht Circuit Zandvoort


Hugenholtzbocht


Hugenholtzbocht aanremmen


Hugenholtzbocht Zandvoort


Caravanrace Max Verstappen jumbo days Hugenholtzbocht Zandvoort


Hugenholtzbocht Zandvoort




▼ Anno 2020 ziet het er heel anders uit. Niet alleen is er een geasfalteerde run-off zone aan de buitenzijde van de bocht gerealiseerd, ook hebben de bedrijven van VolkerWessels in samenwerking met Dromo Circuit Design hier een ware metamorfose geleverd. De Hugenholtzbocht is omgebouwd tot wervelende kombocht. Extra bijzonder is de progressieve banking, waarbij de buitenzijde van de bocht een hogere hellingsgraad heeft, in vergelijking met de binnenzijde.

Dromo Circuit Design


Hugenholtzbocht


Hugenholtzbocht


Het resultaat: verschillende racelijnen, die afhankelijk van de situatie telkens een ander resultaat kunnen geven. Tevens is de bocht breder geworden en voorzien van nieuwe kerbstones. De vernieuwde elementen bij elkaar opgeteld zorgen tevens voor een hogere ‘exit-speed’, waarmee de sprint bij het opgaan van de Hunserug zal resulteren in nog meer vuurwerk./bron circuit Zandvoort
Hugenholtzbocht


Hugenholtzbocht vernieuwd Circuit Zandvoort


kombocht Hugenholtzbocht vernieuwd Circuit Zandvoort


Hugenholtzbocht


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS