Formule 1

Nieuw Circuit Zandvoort uitdaging voor coureur en engineer: "Auto's zijn niet ontworpen om een dergelijke..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 29 februari 2020 05:10

De nieuwe bochten die zijn aangebracht op het Circuit Zandvoort hebben een mooie banking meegekregen. Het is een mooie uitdaging voor de coureurs die straks voor het eerst sinds 1985 weer een F1-race aan de Noordzeekust mogen rijden. De bochten worden een ware uitdaging voor de diverse coureurs.

Banking Arie Luyendykbocht Banking Circuit Zandvoort

“We hebben iets gedaan waarvan we dachten dat het echt mooi zou zijn om op te rijden, dat geen gelijke kent op welke andere circuit dan ook”, aldus Jarno Zaffelli tegenover Motorsport Magazine. “Bocht 14 is behoorlijk ruim wat het volgas maakt, waar de transitie tussen bocht twee en bocht drie veel meer hoogte en verschillen in banking heeft. Alles wat horizontaal van je is kantelt, alles van je perceptie ontwikkelt zich, je voelt alsof je in elkaar gedrukt wordt. Het is als een kurkentrekker, afhankelijk van de lijn die je volgt”

Arie Luydendyk

De eigenaar van Domo zegt dat de banking ook een test voor de F1-engineers gaat zijn, omdat zij een auto moeten opzetten die niet gemaakt is voor een bocht met een banking. “De uitdaging gaat echt groot worden, omdat de auto’s niet ontworpen zijn om een dergelijke banking te doorstaan”, legt de Italiaan uit. “Dus de teams zullen wat hebben om over na te denken. Niet alleen vanuit het bandenperspectief, maar ook vanuit de ophanging, de handeling, het in gaan van bocht twee en bocht drie en dan uitkomend bocht vier vraagt een setup die een compromis gaat zijn, omdat als je daar snel wil zijn en je in andere secties langzamer moet gaan.”

De laatste fase van het project bestaat onder andere uit de toplaag van het asfalt, wat de naam ‘Flying Dutch’ heeft meegekregen. Genoemd naar Max Verstappen. Daarnaast worden de vanghekken geplaatst.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS