Rally

De vonken spatten er vanaf op vrijdag bij Rally Italia Sardegna, slechts 0,1 seconde verschil tussen Lappi en Ogier

Uitgegeven door Peter Vader • 3 juni 2023 04:30

Van 1 tot en met 4 juni wordt de Rally Italia Sardegna verreden. Deze rally staat bekend om zijn veeleisende karakter en de proeven zijn gegroepeerd rondom de hoofdstad Olbia, de stad aan de oostkust van het eiland. De rally wordt beschouwd als één van de zwaarste evenementen op de WRC-kalender. De klassementsproeven worden naarmate de rally vordert steeds rotsachtiger en vormen een zware beproeving voor auto's en banden. De dubbele runs van de beroemde Monte Lerno-klassementsproef, die maar liefst 49,90 km lang is, vergroten op vrijdag de uitdaging nog eens. Na de start op donderdagavond arriveren de deelnemers na negentien etappes op zondagmiddag aan de finish en hebben ze dan in totaal 320,88 kilometer afgelegd.

Rally Italia Sardegna - Esapekka Lappi/Janne Ferm Hyundai i20 N Rally1 HYBRID
Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID)

Voorafgaand aan de rally was Thierry Neuville vastbesloten om zijn FIA World Rally Championship-titelambities nieuw leven in te blazen tijdens deze Rally Italia Sardegna, terwijl zijn Hyundai Motorsport-team zijn zinnen zet op het behalen van de eerste overwinning van het seizoen 2023. Neuville begon zijn seizoen met een indrukwekkende reeks podiumplaatsen, maar staat momenteel vijfde in het kampioenschap na teleurstellende resultaten in de laatste twee rally's. Hij won de Rally Italia Sardegna al twee keer en dat geeft hem het vertrouwen dat hij op het fraaie Italiaanse eiland zijn titelkans weer kan pakken. De auto heeft hij er in ieder geval voor. Hyundai behaalde een overwinning met Neuville ’s teamgenoot Dani Sordo in 2019 en 2020, evenals met voormalig Hyundai-rijder Ott Tänak in 2022. Dit betekent dat de Koreaanse fabrikant vier van de laatste vijf wedstrijden op Sardinië heeft gewonnen. Dat gaf Neuville bij aanvang van de rally afgelopen donderdagavond het vertrouwen dat hij met de i20-N de overwinning kon pakken.

Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID
Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

Maar de harde praktijk van het rallyrijden schotelde de massaal toegestroomde fans een ander scenario voor. Eentje waarin Thierry Neuville niet in één adem genoemd werd met de toppers in de rally. De vonken vlogen er vrijdag vanaf tijdens Rally Italia Sardegna, toen Esapekka Lappi Sébastien Ogier compleet degradeerde in een aangrijpende afsluiting van de openingsetappe van vrijdag, waarbij hij de kleinste voorsprong ooit in het WRC van de ene op de andere dag opeiste. Na één van de meest ontmoedigende dagen tot nu toe in het FIA World Rally Championship van dit jaar, waar de teams meer dan 140 kilometer aan ruige graveletappes trotseerden in veranderlijke weersomstandigheden, bevond het duellerende duo Lappi-Ogier zich slechts een tiende van een seconde van elkaar verwijderd.

Rally Italia Sardegna - Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1 HYBRID
Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID)

Ogier, die zijn vierde rally dit jaar rijdt met een Toyota GR Yaris, begon op vrijdag in leidende positie met een ogenschijnlijk comfortabele 16,3 seconden voorsprong halverwege de dag, nadat hij zijn Finse rivaal op de eerste proef Monte Lerno voor wist te blijven. Een klassementsproef met een lengte van maar liefst 49,90 km. Maar het voordeel van de Fransman begon af te brokkelen toen dezelfde drie proeven na de lunch werden herhaald. Lappi wist zich met zijn Hyundai i20 N stevig te herpakken, om aan het einde van de dag na Monte Lerno 2 uiteindelijk de leiding te pakken na de finale van de dag. "Het was niet nodig om harder te pushen, een tiende is genoeg!", giechelde Lappi bij de finishlijn. “Ik ben blij dat ik aan de finish ben, het was best een lastige etappe en we kregen ook een langzaam leeglopende linker achterband, dus dat begon een beetje te haperen. Maar we zijn er, alles is in orde en we kijken uit naar morgen."

Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID
Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)

Ondanks het worstelen met een af en toe een niet functionerende handrem, vocht Thierry Neuville zich een weg naar boven in het klassement, om er twee Hyundai ‘s van te maken in de top drie. De Belg stond aan het einde van de wedstrijd 18,5 seconden achter op Ogier met nog eens 27,5 seconden achterstand op de leider in het kampioenschap, Kalle Rovanperä. Diezelfde Rovanperä was als zevende overall aan de laatste etappe begonnen, maar de natte omstandigheden speelden in het voordeel van de Toyota Gazoo Racing-coureur mede vanwege zijn vroege startpositie. Hij plaatste de benchmarktijd en klom daarbij drie posities omhoog.

Rally Italia Sardegna - Ott Tänak/Martin Järveoja Ford Puma Rally1 HYBRID
Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID)

Slechts 1,3 seconde achterstand was Takamoto Katsuta, die in de ochtendlus iedereen wakker schudde toen hij een rots raakte nadat hij te wijd was gelopen in een bocht naar links. Het ongeluk kostte ongeveer 20 seconden en hield zijn Toyota-monteurs behoorlijk bezig. Door een lekke band rechtsvoor tegen het einde van de Monte Lerno, bleef Elfyn Evans 18,2 seconden achter op zijn teamgenoot als zesde overall. Hij leidde voor Ott Tänak van M-Sport Ford, die met een defecte waterpomp kampte, met een voorsprong van 4,2 seconden.

WRC2-rijders Sami Pajari, Adrien Fourmaux en Emil Lindholm vervolledigden de Top-10, terwijl Dani Sordo wegkwijnde als 12e overall. De Spanjaard sloeg over de kop met zijn Hyundai in SS4 en verloor daarbij meer dan drie minuten.

Pierre-Louis Loubet was vrijdag het enige echte slachtoffer. Aanvankelijk reed hij rond als derde overall, maar de Fransman kreeg een tijdstraf van drie minuten omdat hij voor de start van SS5 geen enkele versnelling kon inschakelen. Hoewel het probleem snel werd opgelost, liep Loubet later op de dag nog meer frustraties op toen hij zijn Puma strandde in een Monte Lerno-greppel.

De etappe van zaterdag kent dubbele runs van Coiluna - Loelle (16,28 km), Su Filigosu (19,57 km), Erula - Tula (21,92 km) en Tempio Pausania (9,04 km). De acht klassementsproeven beslaan in totaal een afstand van 133,62 km.

Rally Italia Sardegna jump Skoda

Stand Rally Italia Sardegna na vrijdag 2 juni 2023:
1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 1h31m48.8s
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +0.1s
3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +18.6s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +46.1s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +47.4s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m05.6s
7. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m09.8s
8. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +3m48.5s
9. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Fiesta Rally2) +3m54.8s
10. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +4m01.6



WRC_Rally_Italia_Sardegna_event_logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS