Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Daytona 24H - Het is Cadillac versus Acura, de strijd om de overwinning krijgt vorm; P2 voor Renger van der Zande

Uitgegeven door Peter Vader • 29 januari 2023 16:58

DAYTONA BEACH – De laatste uren van 24 Hours of Daytona 2023 zijn ingegaan. Het is megaspannend want de #60-Acura van Simon Pagenaud rijdt ogenschijnlijk onaantastbaar aan kop, maar de Cadillac #01 Cadillac van Renger van der Zande en Sebastien Bourdais heeft duidelijk de aanval op de kop ingezet. Daarachter volgt op korte afstand de tweede Cadillac, de #02 met Earl Bamber. De nachtelijke uren van de 61e editie van de Rolex 24 op Daytona International Speedway verliepen grotendeels zonder drama, precies zoals de deelnemers graag zien tijdens een 24 uursrace. De van de pole gestarte #60 Acura ARX-06 van Meyer Shank Racing met Curb-Agajanian en de # 01 Cadillac V-LMDh wisselden elkaar af aan de kop in de uren voor zonsopgang. Na 18 uur racen had Colin Braun een van 66,444 seconden na driekwart van de race. Braun maakte drie minuten later een pitstop en gaf de leiding terug aan Scott Dixon die de #01 Cadillac van Chip Ganassi Racing deelt met Sebastien Bourdais en Renger van der Zande.

Acura-aan-de-leiding-RD_Day24

Zes van de negen nieuwe GTP-prototypes die aan de race begonnen, bleven binnen drie ronden van elkaar en van de algehele leiding verwijderd. Ganassi's #02 Cadillac reed als derde, net buiten de eerste ronde, met de verrassende #24 BMW M Hybrid V8 geprepareerd door BMW Team RLL als de volgende, met slechts een ronde achterstand. "Ik dacht dat we meer problemen zouden hebben", zei Richard Westbrook, die samen met Alex Lynn en Earl Bamber in Cadillac #02 rijdt. “We wagen ons echt aan het onbekende. Er zijn een paar auto's uitgevallen, maar drie of vier hebben zonder problemen doorgereden en dat is ongelooflijk."

De #31 Whelen Engineering Racing Cadillac, ingezet door Action Express, vertraagde net voor het bereiken van de 15 uur. Pipo Derani kon naar de pits sluipen voor een stop van 25 minuten om de versnellingsbak van de auto te vervangen. Ongeveer 45 minuten later raakte Nick Tandy van de baan bij bocht 4, de knik tussen de International Horseshoe en de West Horseshoe in het binnenveld van Daytona. De #6 Porsche Penske Motorsport-deelnemer verloor hierdoor drie ronden terwijl de beschadigde carrosserie werd vervangen.

In LMP2 had Job van Uitert (#35 TDS Racing ORECA LMP2 07) een voorsprong van één ronde op vier auto's die een ronde achterstand op hem hadden. In LMP3 had Joao Barbosa (#33 Sean Creech Motorsport Ligier JS P320) een voorsprong van twee ronden op de #17 AWA Duqueine.

Corvette Racing wist handig gebruik te maken van de ‘Yellow Flag’ periode om een achterstand van twee ronden goed te maken. Echter, Jordan Taylor kreeg een lekke achterband op zijn #3 Corvette C8.R GTD. Taylor overhandigde de auto laat in het 18e uur aan Antonio Garcia, waardoor de #79 WeatherTech Racing Mercedes AMG GT3 en coureur Jules Gounon aan de leiding kwamen. De #23 Heart of Racing Team Aston Martin Vantage GT3, die tot het 13e uur dichtbij of aan de leiding lag in de GTD PRO-klasse, viel net na het 16e uur uit met een gebroken linker achteras.

De zwaarste strijd vond plaats in de GTD-klasse, waar Winward Racing's pole-winnende Mercedes AMG GT3 met nummer 57 een geweldige run voortzette nadat hij vanaf de achterkant van het veld was gestart in een reserve-auto die vrijdagochtend op het circuit arriveerde. De Winward Mercedes vocht de hele nacht hard met de #32 Team Korthoff Motorsport Mercedes, maar de #32 raakte net voor het 18e uur van de baan met Mikael Grenier achter het stuur. De #57 maakte vervolgens een pitstop en gaf de leiding van de klasse over aan de #27 Heart of Racing Team Aston Martin Vantage GT3, bestuurd door Marco Sorensen.

Omstreeks 19:40u is de finish van de Rolex 24H Daytona 2023, de grote vraag is of Acura de zware aanval van Cadillac om de eindoverwinning kan afslaan.

24H_Rolex_Daytona_372x435_1

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS